Olika sorter

 
Olika sorters hästar har vi sett idag i Kalvefall. Vi var där på ridhusinvigningen, och Ella och Haldol visade först bruksridning, och sedan working equitation, efter en nästan Scandinavium-snabb ombyggnad av banan. Det mesta gick ju att återvinna, så det var bara några små justeringar som behövde fixas, även om regler och upplägg trots allt skiljer en hel del.
 
Före oss var det en uppvisning av "tölt in harmony", och det var förstås en islandshäst som visade. Innan dess visades skogskörning som tävlingsform av en nordsvensk. När vi var klara med det avslutande momentet, WE dressyr, som vi lade sist av logistiska skäl, så kom ett varmblod och visade dressyr på medelsvår nivå. Ännu mer stod på programmet, som klassisk ridning, islandskadrilj och riddarspel.
 
Jag tycker att det är roligt när många olika hästar med olika användningsområden kan samlas så här. Det är ett bra sätt att visa bredden och möjligheterna, och roligt att få träffa en bred skara hästfolk. Det finns olika sätt att trivas med sin häst och bra att det lyfts fram. Sedan tycker jag förstås att det känns extra bra att konstatera att Haldol hade kunnat fixa timmerstockarna också, och en del annat med. När jag sa att tölt kanske blev svårt, så hävdade Unni att det gör han ibland som övergång till trav. Kanske det. Jag är övertygad om att Muska har förmåga att tölta i varje fall halvbra, och det finns säkert en del gemensamma anlag mellan fjord och islandshäst. Fast jag tror inte att vi ska prova på tölt in harmony :-)
 
På hemvägen tänkte jag på alla de som visar fjordhästen i sådana här sammanhang. En del gör reklam i små sammanhang som detta, andra sliter år efter år på Stockholm horse show eller i Göteborg. Insatser som kräver mycket planering och många dagars arbete. Imponerande! Och viktigt!
 
Genom att mötas så här skapar vi intresse, och respekt för vår fina häst. Alla som är ute och visar sitt goda temperament och samarbetsvilja vinner vänner. Och av bara farten får vi lite inspiration från andra duktiga hästmänniskor med andra sorters hästar.
 
2 kommentarer
stallskogalund.blogg.se

Jag har varit nyfiken på bruksridning i många år men jag har inte hittat någon klubb eller så mycket på nätet om det. Nu var det iofs ett tag sedan jag letade men jag måste fråga om ni är med i någon bruksridningsklubb? Har du något tips på något jag kan läsa om bruksridning?

Svar: Du hittar reglerna hos www.juf.se. Och vill du läsa om WE, så är det TR X hos Svenska ridsportförbundet. Bruksridning ordnas oftast ihop med brukskörning av körklubbar som Jönköpings läns kusksällskap, och även inom Svenska fjordhästföreningen.
stuterikry.blogg.se

Nina

Tack för svaret!

WE har jag inte hört talas om innan. Jag får kolla upp det med :-D

Svar: Gör det! Vi tycker att det är mycket roligare, och det kommer mer och mer. Åk och titta på någon tävling i vår. Finns t.ex. i Ölmstad. Du kan se på deras hemsida. Allmänt om WE finns på ridsportförbundets hemsida,.
stuterikry.blogg.se