Köpa häst

Det är roligt att köpa häst – nya möjligheter, drömmar som går i uppfyllelse. Förhoppningsvis.

Men det är inte lätt att hitta rätt. Ibland går det fort, ibland dröjer det. Och ibland blir det fel. Fel för hästen eller köparen, eller kanske båda.

Jag tror att det oftare blev rätt om alla köpare skaffade sig kunskap och tänkte sig för ordentligt innan. Det är klart att det måste få finnas känslor med – man ska ju hitta någon att tycka om riktigt mycket och att trivas med. Men glöm inte hjärnan hemma och tänk efter före. Det är inte så ofta som flickboksdrömmen blir sann och den vilda, missförstådda ponnyn blir den stora vinnaren.

Jag tänker att det finns en del saker som är värt att värdera, men som en del inte verka reflektera över. Helt kort ska jag ta upp en del av dem.

1.       Hästen har en känd härstamning. Det betyder att det finns en bakgrund som går att följa upp, och man kan ta reda på saker om släktingarna. Har dessa de egenskaper som du är ute efter? Tänk på att de är de närmaste släktingarna som verkligen har betydelse. Vad farfars farfars far uträttade påverkar troligen inte ättlingen i någon större grad. Blå basen är en källa att ösa fakta ur här.

2.       Hästen har en känd historia. Att det finns en känd ägarföljd, och gärna också redogörelser för vad hästen har gjort tidigare i sitt liv. Finns det tidigare skador, eller andra händelser av betydelse? Jag brukar skicka med mina hästar ett brev när jag säljer dem. Där skriver jag upp både bra och dåliga saker som kan vara bra för kommande ägare att veta. Jag tror att det är större chans att det blir rätt för alla om det finns rätt information. Kan du få kontakt med tidigare ägare så blir det ännu lättare att följa upp hästen innan köpet, och att förstå varför den reagerar som den gör i olika lägen. Hästar som är tävlade kan man också kolla i tävlingsdatabasen.

3.       Hästen är noggrant uppfödd. En häst som är korrekt utfodrad och hanterad under hela livet har större chans att fungera och hålla sig frisk än en där detta har brustit på något sätt. Om man inget får veta om detta, så är det tyvärr stor risk att det inte har skötts som jag skulle önska. Att hästen är vaccinerad är ett mått på att någon har brytt sig. Åtminstone stelkramp bör alla hästar vaccineras mot redan under första året. Hur den är utfodrad, verkad och avmaskad spelar också stor roll för hållbarhet och hälsa.

4.       Alla de tre första punkterna blir så mycket enklare att kolla om det är en svenskfödd, renrasig häst. Visst föds det bra hästar i andra länder, men jag tror inte att chansen att göra fynd är större på andra håll. Med för liten kunskap ökar nog snarare risken att bli lurad. En del tycker då att det känns tryggt att vända sig till en hästhandlare som tar in många hästar och som erbjuder en att byta om inte den första passar. Vad är det då som säger att nästa är bättre?

5.       En billig häst blir inte alltid billig i längden. Det bästa köpet är att köpa den häst som fungerar och ger dig vad du hoppats – du får valuta för pengarna varje dag. Om du har svårt att få ihop pengar så att det räcker är det kanske bättre att spara lite till, innan du köper hästen. När du väl har köpt hästen så kan det också behövas en liten reserv. Om det blir ett oväntat veterinärbesök så rasar några tusenlappar fort iväg.

Därför säger jag alltid nej till dem som vill köpa häst på avbetalning. Jag är ingen bank, och så blir jag orolig att en köpare som inte kan betala hästen inte heller kommer att kunna ge den vad den behöver. Finns det pengar till hovvård, foder och allt annat? Även sådant ska man förstås tänka på innan man köper häst. Jag vill inte avskräcka från hästköp, för det är fantastiskt givande och roligt att ha häst. Men det kostar en hel del även för den som inte vill tävla (och vill du det så blir det ännu mer), så gör en ärlig budget innan du ger dig in i det hela. Då kanske du ser att det faktiskt inte är hästköpet som är det dyraste.

Så tänk igenom vad du vill ha, skaffa den hjälp du behöver för att hitta det, och sedan kan du förhoppningsvis njuta i många år av en fantastisk vän. Det finns mer att tänka på vid genomförandet av själva köpet, men det tar vi en annan gång.

 

 

0 kommentarer