För sent?

Vi har passerat midsommar och äntligen verkar sommaren ha hittat hit. Det har varit regnigt och kallt länge, efter en vår som till en början var rätt torr. Gräset har vuxit bra, när det väl satte fart, och vi har precis fått vårt vinterfoder skördat. Lite senare än vanligt, men å andra sidan verkar naturen också ligga sent i år, så jag hoppas att analysen i alla fall ska vara någorlunda. Det var inte mycket att välja på i allt regnande, men det var skönt att det kom några fina dagar nu.
 
Jag tycker att detta var sent att ta förstaskörden, men tycker däremot inte alls att det är för sent att fortsätta med avelssäsongen ett tag till. På senare år verkar allt fler vilja betäcka tidigt, och inget fel i det, om man föredrar att ha fölet inne en tid i början. Det kan underlätta hanteringen, men är å andra sidan rätt mycket jobb, och det finns också fördelar med en senare fölning. Framför allt är det mindre infektionsrisk för föl och sto. och bättre möjligheter för fölet att utvecklas ute på ett bra bete. Bland annat har det visat sig att det är bättre chans att felställningar rättar till sig om fölet har möjlighet att röra sig på ett bra och stadigt underlag. Det finns också undersökningar som visar att fellägena blir färre om stoet får röra sig fritt ute jämfört med att föla i box.
 
När jag sommarjobbade på stuteri för ungefär 30 år sedan (oj, vad tiden går!), så räknade vi med att ungefär hälften av säsongens ston anlände efter midsommar. Nu verkar det ha förskjutits så att många hingsthållare snarare räknar med att alla som kommer har kommit före midsommar. En hel del stoägare verkar tro att det är för sent att komma efter midsommar.
 
Vilken tid som passar måste var och en själv komma fram till, men jag vill påminna om att för hästarnas fertilitet är detta den allra bästa tiden. Nu när dagarna är som längst och gräset näringsrikt, och de har fått en blank och fin sommarpäls - då är chanserna till dräktighet som bäst.
 
Så för den som inte kommit iväg, men som är sugen på ett föl till nästa år, finns alltså ännu chansen. Jag har betäckt flera ston så sent som i augusti, och ofta har de skyndat på och fölat lite tidigare än väntat, och det har också blivit bra hästar. Hingsten Hauk Thun, som ju lämnat många fina avkommor, är född så sent som i augusti, och det hade ju varit synd om inte han fått komma till världen.
1 kommentar
Ellinor Karlström

Ariel bestämde jag mig för att skicka till hingst dagen innan midsommarafton. Sedan tog det några dagar innan hon åkte och så ville hon ju inte bli handbetäckt... Men jag var mest glad att hon var dräktig ändå.

Nu föddes ju fölet 10 juni, vilket jag tycker var precis lagom!

Svar: Mitten på maj till mitten av juni tycker jag är allra bäst, men jag har haft föl från första april till 11 juli, och alla har blivit lika bra oavsett tiden.
stuterikry.blogg.se