Köpa och sälja häst

 
 
Idag är jag inbjuden att föreläsa om att köpa och sälja häst. Det är ett spännande och viktigt ämne, och jag blev därför glad när jag fick frågan från LRF-ungdomen. Jag hoppas att mina erfarenheter ska vara till nytta för någon och att åhörarna ska få lite att fundera på.
 
Det finns förstås inga garantier att allt blir bra även om man gör allt rätt. Men jag tror att chansen ökar rätt mycket om man är påläst och gör en kritisk granskning. Först bör man förstås tänka igenom vad det är man vill ha, och vad allt kommer att kosta. Det är inte precis gratis att ha häst, och jag blir rätt orolig när jag får frågan om det går att få en förhållandevis billig unghäst på avbetalning. Om det inte finns pengar att betala köpeskillingen undrar jag om det kommer att finnas pengar att ge hästen vad den behöver, både dagligen och mer oförutsett.
 
Sen ska man hitta drömhästen, och det kan gå till på olika sätt. Viktigt att tänka på är att det faktiskt går att kolla upp både hästar och säljare rätt noga, på olika sätt. Så ta chansen att göra det! Visst kan man tycka synd om dem som blir lurade på ett eller annat sätt, men jag tycker också att det är rimligt att den som ska köpa häst tar sitt ansvar och kollar att lämnade uppgifter stämmer. Om det påstås vara en fantastiskt tävlingshäst så bör det gå att hitta officiella resultat som styrker detta, för att ta ett exempel.
 
Ställ alla dina dumma frågor, och ta hjälp om du inte vet vad du ska fråga och kolla. Din tränare, veterinär eller annan erfaren person kan vara ett bra stöd. Välj någon som du litar på och som är på din sida. Och kom ihåg att det inte är säkert att den som är gratis är bästa hjälpen - det kan vara värt att betala för bra råd och stöd.
 
Veterinärbesiktning blir det ofta när du hittat drömhästen. Var helst med, och fråga då också! Kolla vad veterinären menar att det som hittas betyder. Ett helt rent protokoll med bara u.a. (utan anmärkning) behöver inte vara det bästa - det kan ju också innebära en slarvig besiktning. Med det sagt vill jag också trycka på att jag inte är övertygad om att stora omfattande (och dyra) besiktningar är varken bra eller nödvändigt. Jag förstår inte varför så många vill ha hästen röntgad. Kanske hittar man något som har betydelse, kanske något som faktiskt inte spelar minsta roll - men vem vågar säga det? Och oavsett röntgen eller ej, så är det ändå felaktig träning eller andra händelser som orsakar de flesta hältorna. Även en prickfri häst kan fort bli skadad med otur eller okunnighet.
 
Som säljare är det därför viktigt att också tänka på vem man säljer till. Det finns alltför många tråkiga exempel på tvister som inte gynnat någon. Tydliga avtal , och att verkligen skriva upp allt man vet om hästen är en bra början. Därför är besiktningen av värde även för säljaren.
 
Jag brukar alltid skicka med mina hästar ett brev. Det innehåller en del skryt om meriter och fina släktingar, men framför allt finns där information om hur vi har hanterat hästen, vad den kan och vad man kan behöva tänka på. Jag tror och hoppas att det är bra för både köparen och hästen.
 
 
1 kommentar
Johanna

Fin blogg, har länge varit intresserad av fjordhästar, kanske blir det en sådan en dag :)

Svar: Tack! Det låter ju bra! Hoppas du hittar din drömfjordhäst!
stuterikry.blogg.se