Kan jag låna en hink?

När vi var på premiering kom en annan hästägare och frågade om han kunde låna en hink. Han hade glömt sin hink hemma och ville vattna sin häst.
 
Vi hade bara med en vattenhink, så svaret blev nej. Det var väl surt och dumt, va? Ja, det tyckte han. Fast han fick låna en annan hink av oss, den som vi hade alla flaskor med schampo och flugmedel och annat bra att ha i. Den var helt OK efter en lätt sköljning. Faktiskt lika ren som vår vattenhink.
 
Jag vet inte vem han var, och det hade väl gått att kolla. Men det spelar liksom ingen roll. Jag skulle gärna låta ut min stol eller paraply eller så. Det var inte för att vara dum som jag sa nej till att låna ut vattenhinken.
 
Jag sa nej för att en vattenhink är ett rätt effektivt sätt att sprida smittor som kvarka. Typ snora i samma hink. Eller för den delen i samma transport, som också är ett bra sätt att byta smittor.
 
Att ge sig ut med sina hästar på tävlingar, utställningar och premiering är förstås en risk i sig. Självklart är det så. Men med lite bra rutiner kan man minska riskerna. För mig handlar det om att inte låna ut hinkar och träns, och jag tycker att man kan låta bli att pilla på andras hästar. Kom gärna och prata, men jag är glad om du låter bli att pilla på min häst, åtminstone på mulen. Och jag blev glad när veterinären på SM hade med sig engångshandskar som byttes mellan varje häst.
 
Jag får information om stallar med kvarka, och jag vet att de är många. Ofta är det så att kvarka kommer med en inköpt häst, från annat land eller från hästhandlare med sådana kontakter. Men ofta står det ju andra hästar i dessa stall också. Jag vet ju inte vilka de är när vi ses ute på tävling.
 
Det är självklart att vi ska hjälpa varandra när vi är ute. Men det är bra om vi också kan hjälpa varandra att minska smittspridning, så att vi kan fortsätta åka ut och ha roligt ihop med våra hästar.
 
1 kommentar
Linda

Du gjorde helt rätt!

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se