Unghästchampionat

Haldols sexåriga dotter Labolina är kvalad och anmäld till unghästchampionatet i dressyr. Grattis och bra jobbat! Roligt att se att hon går i sin fars fotspår. Hon har gjort stora framsteg sedan första starten för ungefär ett år sedan, och hon reds in först som fyraåring.
 
Det är tyvärr bara två anmälda sexåringar och en femåring i dressyr. Den enda gren som har en riktig klass ännu så länge är hoppningen för sexåringar, som har fyra anmälda, men å andra sidan ingen femåring. I precisionskörning är det en, i bruksridning en och ingen i brukskörning, om jag minns rätt. Det är första gången championatet ordnas, så det är lite av ett prövoår, och jag tror många tycker att det ska bli spännande att se utfallet.
 
Om det hade funnits i fjol så hade den då sjuåriga Finja kunnat vara med, eftersom hon haft föl. Hon gick öppna klasser på den nivån, och jag tycker hon gjorde det bra.
 
Haldol startade sitt första dressyr-SM 2012, när han var sju. Han ska alltså göra sitt femte SM i år, och har gått dressyr alla gångerna, och även bruksridning tre gånger. Den första gången i bruksridning var 2011, då han var sex, och då gick han även en öppen lätt B dressyr. Sedan dess har han även hunnit med ett "riktigt" bruks-SM samt två fjord-NM i dressyr. Ända fram till i fjol har han dessutom tävlats av juniorer (först Julia 2011, och sedan dess Ella).
 
Det är spännande att se hur de unga hästarna utvecklas. Det är ingen tvekan om att genetiken spelar roll, och där kan man också hitta mycket av förutsättningar som samarbetsvilja och exteriör. Vilka grenar det sedan blir tror jag kanske anlag och intresse hos ryttare/kusk har minst lika stort inflytande över som hästens förmåga. Labolina skulle nog kunna bli en alldeles prima allroundhäst, tror jag, och om hon blir det får framtiden utvisa. Nu ska vi heja på henne i dressyren! Bilderna här är ett år gamla, men jag hade inga nyare.
 
 
0 kommentarer