Döden är ingen dålig djurvälfärd

Döden är ingen dålig djurvälfärd. Ibland är det till och med det mest djurvänliga att ta sitt ansvar och välja avlivning. Det finns tillfällen då djur far illa när människorna runt det inte orkar se att det inte är rätt och rimligt att kämpa längre. Oavsett hur väl man vill eller hur mycket man är beredd att satsa av pengar och kärlek.
 
Kärlek kan vara att ta ansvar, ta det svåra beslutet. Livet har en begränsad längd, och de flesta människor som har djur tvingas också ta farväl av sina vänner efter en längre eller kortare tid.
 
Ibland kanske man blir tvingad att välja avlivning istället för en dyr behandling. Det kanske inte är möjligt att betala allt detta, eller resan kanske är för lång. Eller, skulle jag vilja säga, kanske är kärleken och omsorgen om djuret tillräckligt stor. Det är inte säkert att det alltid är bäst att rädda livet, lite till. Det är lätt att glömma, för det känns så bra att få rädda liv, göra gott. Men vi, både djurägare och veterinärer, måste ständigt fråga oss vad som verkligen blir bäst.
 
Det gäller också för unga djur. Hundvalpar, unghästar och andra som lyfts fram i annonser. De behöver räddas från slakt eller avlivning, står det. De har haft det dåligt, farit illa och vädjar till våra hjärtan. Lätt att falla för det.
 
Men vem räddar du egentligen? Det kanske är stor risk att du pumpar in mera pengar i en verksamhet som inte är bra för djuren, som leder till att fler djur lever i denna dåliga miljö och måste räddas. Den stackare som ska räddas riskerar att stressas och fara illa av långa transporter, och kanske sjukdomar som den för med. I allra värsta fall får du också med smittor hem som drabbar andra här, med lidande för fler som följd.
 
Djur behöver inte räddas från slakt, menar jag. Jag vet att inte alla håller med om det, och var och en får ha sin uppfattning. Men för mig är det viktigaste att livet är bra, så länge eller så kort det varar. Hela vägen in i döden. Döden är en del av livet, eller slutet på det. Det gäller oss alla. Hur vi än värjer oss, och hur mycket vi än vill betala, så kommer det ändå att vara så.
 
Därför måste vi våga prata om döden, se den i vitögat. Och när det behövs låta den komma till hjälp och undsättning. Vi ska ha känslor och hjärta, men vi behöver också hjärna. Om de får samverka kan det bli bra, hela livet och vid livets slut.
 
15 kommentarer
Efwa

Ett mycket läsvärt inlägg!


Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Anonym

Jag håller med dig! Man ska inte vara självisk som människa utan se djurets bästa.

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Ginette Nettan Lundhall

Tack!!
Äntligen någon som tycker som jag!

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Jessica

Jisses, vad fint skrivet. Håller med helt och hållet. Liv till varje pris, kan vara ett högt pris.

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Katarina

Otroligt bra sagt, jag är så enig men man blir ofta sett snett på då man inte menar att man skal räddas..

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Svanhild

Mycket sant. Jag kan bli hemskt irriterad över folk som inte kan avsluta grymma lidanden i nån sorts duktighetsprestige.

Svar: Viktigt att våga prata om det, tänker jag.
stuterikry.blogg.se

Ingegerd

Det bästa jag läst på väldigt, väldigt länge. Tack! *delar*

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Anonym

Bra skrivet. Det är vår plikt som djurägare att ta jobbiga beslut 😳💕

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Anonym

Önskar fler tänkte som du skriver! Håller med helt och fullt!

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Ann-Charlotte Jorfors-Olsson

Mycket bra skrivet! Det finns öden som är mycket värre än döden...Numera tycker jag att jag ser en attitydförändring hos veterinärerna när det gäller detta med avlivning...liv ska räddes till vilket "pris" som helst. Priset är ofta ett stort och långdraget lidande för djuret samt många många tusentals kronor för ägaren som även om djuret är väl försäkrat bara får en bråkdel i ersättning från försäkringsbolagen. Önskar att veterinären i stället ska stötta djurägaren när det "priset blir för högt".

Svar: Precis det hoppas jag också, och har alltid försökt leva upp till själv.
stuterikry.blogg.se

Anonym

Tack för att jag äntligen får läsa mina egna tankar...😃
Jag delar, hoppas och ber om att fler människor genom dina ord ska få upp ögonen för "Livets Gång" och realiteter...👍😊

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

E

Wow vilken text.. Blev väldigt rörd och fällde en tår. Sanningen är hjärtskärande.

Svar: Tack!
stuterikry.blogg.se

Anonym

Håller helt med! För några år sedan valde jag att låta operera min unghäst,med cystor båda bakknäna, kände mig tveksam, men kände mig också pressad av att man alltid ska " göra allt" för att vara en bra djurägare, och förstås älskade jag henne! Det tog ett år, två stora operationer, boxvila och sjukhage, försiktig igångsättning, höll inte och jag fick ta bort henne. Hade önskat mera objektiv info från veterinär direkt, och betänketid , då hade jag valt annorlunda. Hoppas min häst har förlåtit mej.
Man ser också ofta annonser på riktigt gamla hästar som säljs för en symbolisk summa som " sällskapshäst" eller till "ett sista hem" Tveksam till detta, det är ingen liten sak för en häst att byta miljö, tror att det ofta vore mer " humant" att ta ansvar för avsked och därmed avlivning själv.
Det här är ett viktigt ämne!

Svar: Tack för din återkoppling! Viktigt, men svårt, och jag är glad att detta gamla inlägg verkar har tagit ny fart. Är lite nyfiken på hur du hittade det nu, och jag ser på statistiken att många läser det just nu, så det är ingen tillfällighet. Hade ett delvis liknande för några dagar sedan, under rubriken Vi valde fel. Jag tror, precis som du, att vi måste våga prata mer om sådana saker.
stuterikry.blogg.se

Anonym

Fint skrivet och med en sund inställning till livet- och döden! Om fler människor resonerade på samma sätt skulle mycket lidande kunna undvikas. Stor eloge till dig som skrivit så otroligt bra om detta svåra ämne!

Svar: Tack för de fina orden!
stuterikry.blogg.se

Per Michanek

Ett problem med ditt resonemang är att den enskilde individen alltid vill leva vidare, överlevnad är en oerhört stark instinkt. Många gånger skyller man på att djuret "lider" för att man inte vågar erkänna att man avlivar det för sin egen skull. Till exempel en halt häst, som mycket väl kan ha ett utmärkt liv i en hage, men inte är till någon nytta avlivas "av djurskyddsskäl" fast det i själva verket är för att den inte går att använda. Jag har inga problem med att man avlivar djur som inte är till någon nytta, men jag tycker att man skall fatta sitt beslut med öppna ögon och inte lura sig själv.

Svar: Tack för kommentaren. Självklart är det så. Däremot är det också viktigt att fundera över till vilket liv djur räddas. Om man vill ha kvar en lindrigt halt häst och fortsätta ge den allt vad den behöver så är det inget dåligt val. Om den däremot skänks bort till okänt öde, så innebär det risk för dålig välfärd, och förstås om den inte längre är i skick att leva ett rimligt hästliv och följa sin flock. Det är så lätt att argumentera för livet, men viktigt för alla att våga se helheten. Inte alltid lätta val, men viktigt att tänka igenom. Och att respektera olika beslut så länge de inte går ut negativt över någon.
stuterikry.blogg.se