Bra dag med Blå stjärnan

 
Känner du till Svenska blå stjärnan? Jag har hört talas om dem av och till i olika sammanhang med djur, och också träffat på dem i samband med vaccinationen mot Blåtunga (en smittsam virussjukdom som drabbar idisslare). Men så mycket mer var det nog inte fram till i söndags.
 
Då hade jag nöjet att föreläsa en hel dag för en del av dem om smittskydd och epizootiska sjukdomar. Det är ju alltid roligt att föreläsa för intresserade åhörare, och det hade jag verkligen. En hel del kunde de redan, och jag hoppas att jag också gav dem lite nya tankar och insikter om smittskydd och hur man kan arbeta förebyggande för att minska smittrisker.
 
När jag åkte hem tänkte jag att det nog finns djurintresserade människor som missar denna kanal att få lära mer och jobba med viktiga saker. Det passar säkert inte alla, för det är det väl inte något som gör, men jag är ganska säker på att de kunskaper som de får är användbara inte bara i uppdraget som blå stjärna. Och jag fick lära mig att nu finns det även manliga stjärnor, och inte bara tjejer, som det väl var en gång i tiden. Så som nästan alltid så handlar föreläsande inte bara om att lära ut, utan också om nöjet att få lära. Tack för en bra dag!
 
0 kommentarer