Kan du skriva ut...

 

Då och då får jag frågan om att skriva ut medicin till djur. Eller rätt ofta. Inte så konstigt eftersom jag är veterinär. Ofta kan jag också göra det, och förhoppningsvis göra nytta genom en behandling som är väl avvägd och bra.

Ibland säger jag nej. Oftast handlar det då om att någon har förhoppningar om att jag enkelt och billigt kan lösa situationen utan att krångla till saken med en undersökning, som kostar pengar. De vet ju ändå vad djuret behöver, och att ringa in eller skriva ut ett recept är enkelt och fort gjort.

Jag säger nej av flera skäl. Det enklaste är att det inte är tillåtet. Att skriva ut ett recept utan undersökning är bara tillåtet för väldigt få och väldigt tydligt beskrivna läkemedel. Det står i en föreskrift som populärt kallas D9, och den hittar du på Jordbruksverkets hemsida, om du vill läsa på. Mest är det vissa vacciner, vitaminer, mineraler och en del avmaskningsmedel man kan få skriva ut så, och ofta med en del begränsningar och krav även där.

Det skäl som kanske är minst lika viktigt är att jag också har krav på mig, både från mig själv och från den lagstiftning (igen) som styr veterinärens arbete. Krav att göra ett välgrundat beslut, efter undersökning och med beaktande av all information som en sådan undersökning kan ge. Detta för att rätt bedöma fallet, och också kunna ta ansvar för om det inte blev som vi hoppats. I det ligger också att ta ansvar för att minimera risk för antibiotikaresistens, och förstås minimera risker för det djur som ska behandlas.  I förlängningen betyder ett nej också att jag är rädd om min legitimation och att jag har ansvar att följa de regler som finns.

Ibland får jag höra påtryckningar i stil med ”men det är väl bra med antiinflammatoriska medel vid…”. Det kan ju stämma, men det hjälper inte. Det är sällan så svart och vitt att välja behandling som den, som står bredvid sitt sjuka djur, kan tycka. Veterinärer har en lång utbildning, som tar upp många olika aspekter i detta sammanhang. Det är inte onödigt, utan viktig kunskap.

Det finns en del undantag som gör att djurhållare inom lantbruk kan behandla vissa diagnoser med vissa läkemedel. Även detta är tydligt reglerat med precisa krav på utbildning och tät uppföljning. För att det ska bli rätt och bra. Det betyder förstås inte att andra kan få samma utan att leva upp till allt detta. Den noggranna veterinära rådgivningen hänger ihop och gör det till en helhet.

Jag påstår inte att jag som veterinär kan och begriper allt – långt ifrån. Men jag vill ta mitt ansvar att göra ett så bra jobb som möjligt, för din skull och för ditt djurs skull. Jag säger inte nej till att skriva ut medicin utan undersökning för att vara dum. Jag gör det för att jag vill göra ett bra jobb, för din och ditt djurs skull. Jag hoppas att du tycker att djur är värt det.

 

0 kommentarer