Jubiléet jag glömde

 
För några dagar sedan slog det mig att jag glömt bort ett jubileum. Helt och hållet. Kanske behövs ingen sifferhysteri eller jubiléer för allt, men det kan ju ändå vara kul att stanna upp och se tillbaka.
 
Det är 20 år sedan jag flyttade till Taleryd mellangården. Eller lite mer nu då. Jag flyttade in i början av augusti 1996. Till en egen gård, och där är jag ännu kvar.
 
Då hade jag med mig Ljosefin och hennes båda avkommor Dalacin Kry och Divina Kry. De båda var alltså ettåring och föl, och är födda i Björka utanför Tranås, där jag hade dem tills vi hittat något eget. Ljosefin var dräktig och födde nästa år Ismo Kry, som alltså är den första Kry-hästen som är född här.
 
Jag byggde stora boxar för att det inte skulle bli för många hästar... Det blev fler efterhand ändå. Ofta mellan sju och nio hästar, de flesta fjordhästar, men en och annan ponny av olika ras har hunnit passera också.
 
Nu är de sex i hagen, fem fjordhästar och ett svenskt varmblod. Båda fölen är tingade, och Muska kommer nog inte hänga med mer än en liten bit in på nästa år. Så då är de antagligen bara tre igen, och med ett dräktigt sto. Ungefär som tjugo år tidigare, fast unghästarna då kommer att vara tvååriga Aska och treåriga Nye. Så få har vi nog inte haft efter att Ismo föddes.
 
Även om det inte blev något firande av jubiléet så är det intressant att stanna upp och tänka tillbaka. Och lite fantastiskt att det dräktiga stoet nu är Ljosefins näst sista dotter Finja, som på många sätt är lik sin mamma, och kanske ett lika duktigt avelssto. Då hade jag bara börjat ana vad Ljosefin skulle betyda för vår avel. Nu vet jag, och ser tillbaka med glädje och stolthet att jag fick möjligheten att ha en sådan häst.
 
Överst en bild på Ljosefin och Finja tillsammans.
Nedan ses: Ismo Kry, och så några bilder på Ljosefin, även i par med Desolett Kry (helsyster till Dalacin och Divina) och så sist Dalacin Kry.
 
 
0 kommentarer