Fri betäckning

Vi har efter att ha lärt känna Furubäcks Io lite grann bestämt att han får gå på fri betäckning i år. Första släpp blir på lördag 29/4. Då är planen att vi ska släppa honom med Muska, Finja och ett besökande sto. Om det finns någon mer som vill få sitt sto betäckt går det bra att höra av sig, för att hänga på samma dag, eller eventuellt senare.
 
Vi kan också betäcka vid hand, om någon föredrar det. Och givetvis kommer vi att hålla koll och uppsikt på hur allt fungerar. Men i de allra flesta fall så fungerar fri betäckning fint, och många hingstar är väldigt kloka och bra med stona. Det är ju så här det har fungerat i många tusen år, så det är klart att de vet hur de ska göra. När flocken funkar som den ska, så är det en fröjd att se. Speciellt härligt är det att se hingsten leka med fölen. De första dagarna får han absolut inte komma i närheten, men när stoet väl är trygg med honom, så brukar det vara han som är barnvakt.
 
Kan man släppa ihop flera på en gång så underlättar det. Som alltid krävs lite gott om plats. Och det brukar bli ett skådespel, med en del pip och hot. Io har aldrig gått på fri betäckning, men han uppför sig så bra i stall och hage i närheten av andra hästar, så jag är inte orolig. Han kan hästspråket, och han gick ihop med andra till han var fyra.
 
Jag har här haft Ismo Kry, Haldol Kry, Gandalf, Hassle Kry och Brynje på fri betäckning. Ja, även Finslands Ringo en vecka. De var i olika åldrar, och ingen hade gått på fri betäckning innan. Flera hade betäckt några eller många säsonger vid hand. Men alla uppförde sig fint och fungerade jättebra. Faktiskt var det Ismo som mer eller mindre sa åt mig att det var en bra idé.
Det var mitt uppe i säsongen, och han gick ut till ett brunstigt sto, och såg helt seg ut. Jag tänkte att "Vad gör jag nu? Mitt i säsongen!!" Med en suck och en blick på mig så betäckte han henne, och jag fortsatte fundera. Vi uppföljning kunde jag konstatera att hon redan haft ägglossning - det var alltså meningslöst att betäcka. Hon var redan befruktad på tidigare betäckning i samma brunst. Året efter fick han som han ville, och släpptes med några ston i början av säsongen, och sedan pytsade vi in nya, några tillsammans, vid ett par tillfällen.
 
Så jag hoppas att detta ska bli en fin sommar för Io och hans lilla flock. Jag illustrerar med några bilder från släppet med Gandalf. Som ni ser så är det inte hingsten som är tuffast, utan flockledaren Muska säger åt honom att här uppför vi oss.... Högdräktig, stolt och bestämd. Det kan se dramatiskt ut, och denna gång slutade släppet med att vår treåring Henja sprang hem. Men hon återbördades sedan, och efter det var allt lugnt. Snart betade alla hästarna.
 
I bildserien ser man hur våra tre egna ston spanar mot Gandalf, som är på väg mot dem (från vänster Henja, Ljosefin och Muska):
Gandalf är tre år och travar fram förhoppningsfull mot snygga ston...
Muska säger åt sitt gäng att vänta bakom och stegar fram med bestämda steg:
Han försöker kolla in dem, men det verkar inte så lätt detta...
Stick!
Kanske tryggare att nosa in läget lite först...
 
Eller förresten, det fanns ju ett gäng besökande ston med - de är nog snällare. Eller....
Nahla stilar med Gandalf
Nu är jag tillbaka, för de var inte heller så intresserade visst...
Fattar du dåligt??? (kolla svansen och hållningen på Muska, och hur hon travar på sista bilden, och kolla Gandalfs försiktiga attityd.)
 
 
0 kommentarer