"Vill du verkligen sälja honom till mig?"

 Jag minns så väl den frågan: "Vill du verkligen sälja honom till mig? Han kommer ju inte att få nästan några ston alls hos mig. Han är värd fler."
 
Och att mitt svar var så självklart: "Det gör jag gärna. Hos dig kommer han ju finnas kvar som hingst. Och jag vet att du kan ta väl hand om honom. Finns han kvar i avel så går det ju alltid låna ner honom senare."
 
Det är nu ungefär 1½ år sedan som Hassle Kry flyttade till Martina i Norrbotten. Han hade precis avslutat betäckningssäsongen som treåring, då han betäckte fem ston, som alla fick varsitt fint föl året efter. Det var en lång resa för en ung hingst. Men han kom till en erfaren hästägare, som dessutom köpt häst av mig förut. Den gången - många år tidigare - var det knappt ettåriga Alvedon Kry som hon köpte och förvaltade väldigt väl under många år. Han blev godkänd hingst, en duktig och välutbildad körhäst och gästspelade i avel i Skåne en säsong förutom att han fick ett antal avkommor även i Norrland, innan han till slut flyttade söderut igen och började tävla dressyr med framgång.
 
Jag sålde en snäll och trevlig hingst, men det är Martina som lagt det stora jobbet att utbilda honom. Har var han tömkörd och hade gått med linor och svängel, men så mycket mer kunde han inte. Jo, han kunde löshoppa med härlig teknik. Han har också betäckt några ston i fjol, tre närmare bestämt, så det är inte illa alls. Jag hoppas att alla tre ska få varsitt föl i år, som är lika härliga som de han redan lämnat.
 
Jag har fått rapporter lite då och då, och igår kunde jag inte annat än jubla över att Hassle hamnat så rätt. Redan vid halv tio på förmiddagen kom det första meddelandet: "Körprovet är klart och gick bra." Han hade varit först ut på dagen i Luleå (dit premieringen flyttats från Boden) till körprov. Ett körprov som han fick göra med en stor skramlig åttahjulig skogsvagn med rekad körning - inte riktigt vad han träffat på förut. Han fixade detta tillsammans med sin kusk, och fick de väldigt fina poängen 88101010=46! Suveränt bra jobbat!
 
Sedan fyllde det på med resultat under dagen. Han mättes in till 144 cm, och exteriört fick han 98897=41 poäng och premierades med B. Hon som visade honom exteriört hade sagt att det var den snällaste hingst hon visat i hela sitt liv, och även på andra hade han imponerat med sitt fina temperament.
 
Det är dagar som denna, och köpare som Martina som ger energi och inspiration att fortsätta med avel. Jag hoppas att Hassle nu ska ge henne mycket glädje även framöver, och förstås också riktigt fina avkommor, som ska bli både fina och trevliga. Hittills lovar det väldigt gott, av det man kan se av de första som snart blir ett år gamla. Så nu har Muska två söner som båda har gjort väldigt fina bruksprov (Hangvars prov i Norge i fjol är det andra exemplet). Klart jag är stolt. Och nästa lördag är det Hangvars tur att vara på premiering (kåring), och jag ska igen hålla alla tummar och ha tankarna där.
 
Tack, Martina för att du ville köpa Hassle, säger jag! Tack för att du har förvaltat honom så väl, och för att han får chansen att föra sina goda anlag vidare. Och som du vet så tvekade jag aldrig när du ville köpa - jag blev glad!
 
Så här såg han ut i juli 2015, strax innan han for. På bilden överst ser du hur han såg ut på premieringen.
 
 
 
0 kommentarer