Kan det bli en zebra?

 
Jag gnodde och borstade på Ios bog, men fläckarna var kvar... Efter en stund såg jag att det ju inte alls var smuts - det var bara ovanligt placerade zebratecken. Små fläckar i en rad på bogen, och ner mot armbågen. De fanns inte tydligt i vinterpälsen, men när sommarpälsen kom fram fick vi se dem.
 
Jag påmindes då om en händelse för ganska många år sedan, då Humira var föl. Hon hade ännu sin fölpäls, men hade börjat byta ut den och skulle badas inför utställning. På höger sida, vid platsen för en gjord fanns en lång smutsrand av kåda eller något annat besvärligt, som inte gick bort.... Nej, just det, det var hennes eget pigment. I detta fall bara på ena sidan, men en distinkt grå linje. Den finns ännu kvar och såg ut så här för några år sedan, då hon blivit vuxen:
I Ios fall är fläckarna bruna, eftersom han är ljusbrunblack. Och han har på båda sidor. Jag kan inte låta bli att snegla mot Muska när jag ser dem. Hon är dräktig med Io och även mor till Humira. Vad är det hon bär på för hemlighet? Jag hoppas så att det ska gå bra med dräktigheten och att vi ska få ett föl efter Muska och Io. Det känns som en spännande kombination, som borde kunna bli toppen. Kanske är det alldeles extra spännande, för  tänk om den blir randig som en zebra ;-) Då har vi äntligen svaret på frågan om hur man får en sådan (som vi fick så många gånger när vi hade målat Desolett...
0 kommentarer