Vitamingodis

 
Nässlor är ju inte kul. Och det kan lätt bli ganska många på sina ställen i hagarna. Ser inte bra ut. Sticks gör de, så ingen äter. 
 
Men det finns inget tacksammare att slå med lie. Det är lätt och resultatet syns fort. Till och med jag som är halvkass på lie, kan känna mig nöjd när nässlorna ramlar i stora sjok. I alla fall om jag kom ihåg långbyxorna...
 
Nästa dag är de borta. Det finns nämligen inte mycket som är godare än nässlor när väl det vassa torkat bort. Hästarna älskar dem. Vitaminer får de på köpet. Behövs kanske inte nu, men det gör ju inget. Alla nöjda i vilket fall. Och fint blev det. 
2 kommentarer
Anna O

Ja men precis! Hästarna kan komma och nafsa nästan direkt om det är en solig dag, för det behövs bara att nässlorna vissnar lite så slutar de brännas. Fast det är inte så kul med mular i närheten av lieblad...

Blir det sen regn så kan det komma nya skott och så kan man göra nässelsoppa också. Som är den godaste soppa jag vet!

Svar: Det är mums! Så man förstår hästarna, men innan de fallit är det minsann ingen som biter i dem. Utom rötterna, som de gärna rotar upp vintertid.
Helena

Edith

Kan de äta för mycket nässlor? Hur mycket krävs då?

Svar: Att äta mycket av något som de inte är vana vid blir som ett foderbyte. Hur mycket som kan störa är nog individuellt. Jag har aldrig orkat slå så många ;-)
Helena