Det finns problem med din produkt...

Förr, alltså för några år eller kanske ett par decennier sedan, stoppades annonser om katter som skänktes bort gratis. Det var alldeles för många så kallade sommarkatter och andra katter som övergavs efter att någon tagit hand om dem utan närmare eftertanke. Utan tanke på vad en katt kostar att ha och sköta, och inte minst hur länge en katt lever. 
 
Då fanns det riktlinjer om vad en katt minst borde kosta. Och så det gamla ryktet om att man måste betala för att få tur med katten. I vart fall en symbolisk summa. Det kanske det finns nu med. Jag hoppas det. 
 
Men annars verkar trenden mera vara att man inte får sälja djur. Den som försöker dela en annons på Facebook möts ofta av ett bortplockat inlägg och en varningstext. Det står: Det finns problem med din produkt. Det verkar som du försöker sälja en vara som inte följer våra riktlinjer. Vanliga varor som vi inte tillåter att man säljer är bland annat vapen, djur och illegala produkter. 
 
Jag skulle respektera om Facebook inte vill vara en säljsajt. Men jag reagerar på att de blandar ihop djur med vapn och illegala produkter. Hur skulle det bli några nya djurägare om ingen fick sälja djur? Eller vill de att man inte  ska ha djur alls? 
 
Jag tolkar detta som att veganismen smyger sig på. Den försöker förklä sig i fina ord om att inte utnyttja djur eller att rädda djur och adoptera dem. Men äkta veganism handlar om att vi inte ska ha djur, inte alls. Faktiskt inte ens äta honung, som man ju knycker från bina. 
 
Djuren bryr sig inte om ifall de är så kallat adopterade eller köpta. Det som räknas för dem är om de får leva ett bra liv, som så långt möjligt uppfyller deras behov och ger en god välfärd. 
 
Faktider tror jag att en seriös säljare är bäkta stället att hitta ett djur som har fått en bra grund, och som kan trivas och fungera hos mig. Häst, hund, katt eller något annat - jag tror det är ungefär samma oavsett. Och som seriös säljare vill jag hitta en köpare med kunskap och förmåga att ta väl hand om djuret. Att de är beredda att betala ett rimligt pris är för mig en av de grunder som hjälper mig att hitta en sådan. 
 
Det är inte allt som låter fint som är så bra eller så klokt. Och jag tror till exempel inte att veganismen är något som ör bra för djuren, och inte heller för djurvännerna. Det är en extrem hållning som handlar om något helt annat än det vi vanliga djurvänner tycker är viktigt och bra. Och därför ska de inte blandas ihop med illegala produkter, tycker jag. 
 
5 kommentarer
Anonym

Veganism? Va? Suck, du hatar verkligen veganer och förstår inte alls att de flesta veganer är helt vanliga men som tycker att djurindustrin suger. Även om du tycker att den svenska är okej är ju inte din åsikt lag.

Svar: Nej, jag hatar inte veganer, men jag älskar djur. Och jag tror att det kan bli så mycket bättre om vi som tycker om djur och vill verka för att de ska ha det bra, kan samlas under ett begrepp som passar för den som vill ha djur och sköta dem bra, istället för att normalisera ett begrepp som står för en i mina ögon extrem hållning. Självklart är mina åsikter inte lag - jag förstår inte ens att det behöver påpekas. Jag är en vanlig människa som delar mina tankar i min blogg. Som tur är får vi tycka olika.
Helena

Anonym

Veganism? Va? Suck, du hatar verkligen veganer och förstår inte alls att de flesta veganer är helt vanliga men som tycker att djurindustrin suger. Även om du tycker att den svenska är okej är ju inte din åsikt lag.

Svar: Ett tillägg: och jag står för min åsikt, medan du väljer att vara anonym. Varför?
Helena

Lollo

Känner inte igen det här alls. På blocket får du inte sälja katter för under 500, de flesta Facebook grupper och andra säljsidor utanför Facebook har samma regler. Det har lett till motsatta problemet enligt mig; nu kan man avla på vilken katt som helst, utan att bry sig om minsta hälsotester, och ändå kräva minst 500 kr per kattunge, utan vet. besiktning, vaccinationer osv. Fruktansvärt dålig utveckling tycker jag.. Det må skrämma iväg några kunder men har lockat till sig ännu mer oseriösa "uppfödare". Jag betalar gladligen hiskeliga summor för en katts liv och vet. vård, men jag vill INTE köpa en bondkattunge uppvuxen i en lada med föräldrar utan minsta hälsokontroll i bagaget, för 500 kr, så är den inte ens vaccinerad.. Där har min gräns redan dragits. Därmed inte sagt att jag vill ha dem gratis heller, men 200-300 är mer rimligt om man ska vaccinera katten själv. Men det är ju min åsikt, precis som du har din, och jag är övertygad om att våra katter har ganska bra liv hos oss båda ;)

Svar: Jag håller helt med om att en ovaccinerad, ej avmaskad katt som inte är noga uppfödd etc inte ska kosta en massa. Men jag tycker ändå att det är bra att det finns något slags minimiregler, inte minst för att påminna köpare om att ställa krav när de köper djur. Att kräva att de ska vara friska, vaccinerade etc är ett bra sätt att få bort de oseriösa. Och jag har också sett ett ytterligare värde i att en katt kostar en del, och det är att köparen då är mer beredd på att den fortsätter kosta, t.ex. vid kastrering, vaccination mm. Jag har träffat mer än en som fått en katt för 1 kr och som inte tänkt så noga på att det kommer andra kostnader ändå. Och de katter jag har nu var aldrig på annons och kostade inte heller mer än några tior, men så var de ovaccinerade, ej avmaskade mm. Det var saker som jag fick lösa sedan, och nu har jag två härliga katter, som jag hoppas har ett bra liv. Självklart behöver vi inte ha samma åsikt, men jag tror vi är överens om att katterna (och de andra djuren) ska ha det bra.Och det som oroar mig mest är trenden att det skulle vara bättre för djuren att "adopteras" eller liknande, för det tror jag inte alls.
Helena

Anna O

Intuitivt tycker jag inte om att man säljer djur i samma sammanhang som man säljer begagnade skidpjäxor och sovromsmöblemang. Det undervärderar det ansvar och åtagande det ligger i att bli djurägare. Om det inte vore för att jag inser de många avigsidorna det skulle ha i form av byråkrati så skulle det moraliskt sätt vara riktigare att kräva licens av köpare och säljare. Men jag tror inte på det i praktiken och jag vill hellre leva i ett samhälle där man tar ansvar utifrån kunskap. Jag känner inte till FBs politik men jag har alltså sympati för media som åtar sig att förmedla nattduksbord men inte kaninungar.

Och jag tycker också att "ägare" dåligt avspeglar det ansvaret och åtagandet. Det är klart att det ligger en ägaraspekt, men det är ju mer. Egentligen har vi ju orden i svenskan: matte och husse. Är man ju bara till ett djur. Och kan man väl vara till mer än en hund.

Svar: Matte och husse kan man nog vara till många djur. Jag ser inte djurägande som att köpa pjäxor, och jag säljer heller inte till den som bjuder högst, utan till den som jag tror passar. Men jag tror att du fick större glädje av en inköpt bra ponny som var duktig och välutbildad, än du hade fått av en "räddad" felhanterad häst med oklar historik. Så det finns många bottnar i detta. Kanske skänker även jag bort hästar när jag säljer dem för mindre än vad det faktiskt kostar att få fram dem.... Vi får formulera om annonserna ;-)
Helena

Anna O

En sak till som jag glömde i tonvikten på det allvarliga och ansvarsfulla, Man utvecklar ju känslomässiga band och de är ömsesidiga! Det ligger också i termerna matte och husse, tycker jag.

Svar: Det gör man. Men jag har också sett urvuxna ponnyer som inte säljs bli ganska ledsna och bortglömda, och sålda små läromästare som blommar i fokus hos ny familj. Faktiskt tror jag att för hästar så är det nog i så fall resten av flocken som de binder starkast till, och inte oss....
Helena