Stamboksföra - en viktig sak

Två av våra uppfödningar har i år blivit stambokförda. Det är Humira Kry och Ala Kry, som är visade i somras och nu har fått sitt åtråvärda stamboksnummer. Grattis och tack, säger jag till deras respektive ägare!
 
Att få sitt sto stamboksfört kanske inte alla förstår värdet av, men jag tycker att det är viktigt. Reglerna för vad som gäller skiftar lite mellan raser, men för fjordhäst gäller att ett sto ska ha hunnit bli fyra år, har fått minst ett renrasigt föl och gör godkänt bruksprov. Och så ska de förstås hålla tillräcklig kvalitet och uppfylla härstamningskraven.
 
Både Ala och Humira är diplomston. Humira har hunnit bli 13 år, men fick sitt första föl först i år, en musblack hingst. Hon har tävlat på fjord-SM i dressyr och behövde därför inte göra bruksprov på plats - det hade hon redan bevisat. Ala är åtta år och har i år sitt andra föl. Hon visades redan då den första sonen var föl, men då tyckte ägaren att hon ville vänta och träna ännu mer för att göra ett fint bruksprov, så det blev bara en bedömning av sto och föl den gången. Sedan var de på väg två gånger till, men båda gångerna blev Ala sjuk precis innan premieringen, så det har verkligen varit en strävan för att komma till den åtråvärda stambokföringen. Från början var det tänkt att bli ridprov, och Ala var tränad och klar för det, men på grund av en skada så fick det bli körprov, som hon gjorde galant med fölet vid sin sida.
 
Ala och Humira blev premierade med AB båda två, eftersom de är diplomston, och de har fått fina omdömen. Det är roligt, men det allra viktigaste är att de kommer med i stamboken. Då kan deras söner få bli godkända hingstar, om det skulle vara aktuellt och de duger till det. Men även för döttrar, om de får några, så är det bra att ha en mamma som finns i stamboken. Som uppfödare ser jag ett stort värde i att kunna följa mina hästars anfäder, och i stamboken finns mycket data samlat.
 
Av de ston som vi fött upp så har de allra flesta blivit visade på sommarpremiering, och jag tror att alla som uppfyller kraven för stambokföring också är stambokförda. Utom Humulin Kry. Hon är mor till ett diplomsto, och har själv också diplom, så det som fattas är att hon kommer till sommarpremiering och gör ett bruksprov (ridet eller kört). Det skulle göra mig glad om det skulle bli av. Hon ser så fin ut på de bilder jag ser, så jag tror att hon skulle få ett fint resultat.
 
Sedan finns det förstås några ston till, men som ännu inte fått föl. Jag håller tummarna för att även de ska få chansen i avel, och sedan också komma till stambokföring. För mig som uppfödare så gläds jag varje gång en av "mina" hästar visas i gott skick och väl förberedd. Det var verkligen både Humira och Ala, så tack igen för det!
Och tack för bilderna, Christina och Marion! Humira (som är Muskas dotter) ses ovan, och Ala (som är Ljosefins allra sista föl och med henne är alla döttrarna både diplomston och stambokförda) ses nedan.
De fjordston som vi har fött upp och som är införda i riksstamboken är följande:
Dalacin Kry 3033 e. Dalar 154 u. Ljosefin 2593, prem AB
Divina Kry 3144  e. Dalar 154 u. Ljosefin 2593, prem AB
Desolett Kry 3271  e. Dalar 154 u. Ljosefin 2593, prem AB
Introna Kry 3264 e. Furubäcks Inter 191 u. Ljosefin 2593, prem AB
Isoptin Kry 3471 e. Ismo Kry u. Mumsas Athena 2916, prem B
Humira Kry 3571 e. Hauk Thun 222 u. Muska 3145, prem AB
Henja Kry 3443 e. Hauk Thun 222 u. Muska 3145, prem AB
Djusa Kry 3480 e. Denver 235 u. Ljosefin 2593, prem AB
Finja Kry 3473 e. Perakrossen u. Ljosefin 2593, prem AB
Ala Kry 3584 e. Chalander 259 u. Ljosefin 2593, prem AB
 
Dessutom har vi visat ett inköpt sto för stambokföring:
Furubäcks Ila 3111 e. Trojh 186 u. Inella 2050, prem AB 

Vi har hittills fött upp 14 stoföl, och de fyra som ännu inte är riksstambokförda är Humulin Kry (som har diplom och har fått ett föl) samt tre som ännu inte fått föl: Grånosa Kry, Hellvi Kry och Aska Kry. De som vi själva visat för stambokföring är Dalacin (ridprov), Desolett (körprov), Henja (körprov), Finja (ridprov) och Furubäcks Ila (körprov).
 
De hingstar som vi har fött upp och som har blivit godkända för riksstambokföring är:
Ismo Kry 208
Alvedon Kry 214
Haldol Kry 257
Hassle Kry 299
och dessutom har Hangvar Kry godkänts för avel i Tyskland samt Norge.
 
1 kommentar
Anna O

Imponerande!

När jag följer din blogg och bilderna på hästar som jag inte känner och ofta inte sett i verkligheten har jag funderat på hur svårt det kan vara att bedöma hur en häst egentligen ser ut utifrån ett enda foro, och bilderna i det här inlägget är ett bra exempel. Humira och Ala ser så väldigt olika ut att om jag inte hade sett fjordhästar förut hade jag undrat om de ens var av samma ras! Färgen bidrar förstås men framför allt är det typen och linjerna. Men jag ser ju också att Ala är i mycket kraftigare hull och att Humira sträcker mer på sig.

Hur olika är de egentligen?

Och ja , det är klart att de kan vara hur olika som helst, men de har ju båda fått diplom som goda representanter för sin ras, så jag antar att det inte i verkligheten ser ut som om de var av olika raser ;-)

Svar: Bilderna förstärker verkligen olikheterna, som du säger. Förutom hull och uppställning så är också Humira bara tre och Ala flera år äldre på bilden. Det spelar också stor roll, för de ändras en hel del även efter tre. Humira står lite mer utdragen och ser nog inte riktigt ut så, men det finns en skillnad, där jag skulle säga att Humira är lite mer långlinjerad och Ala lite kompaktare. Humira brukar också få nia på typ och har flera gånger haft riktigt höga poäng. Ala är också bra, men mer en stabil åtta, och brukar landa runt 40 totalt, medan Humira haft 43-44 flera gånger. Men som sagt, båda är rastypiska och bra individer.
Helena