För hög kadaveravgift?

 
Ganska ofta får jag höra att det kostar för mycket att bli av med en död eller avlivad häst. Det är sant att slutet av hästens liv många gånger blir kostsamt. Vilka alternativ som finns och vad de innebär skrev jag om för ett tag sedan, så kika gärna där om du vill uppdatera dig.
 
För de allra flesta handlar det om flera tusenlappar, och det är mycket pengar. Vare sig hästen ska omhändertas för energiåtervinning eller kremeras så får man betala. Både transport och omhändertagande kostar pengar. I många fall bakas det ihop till en summa som man kan få veta i förväg. Även begravning och att anlita en som gräver innebär för de flesta en kostnad.
 
Sura, tråkiga pengar i en tråkig situation. Så är det. Men inte precis oväntat. Om det nu inte var så att man tänkte slakta hästen, och det inte gick av någon anledning. För det kostar ju inte, även om man förstås inte blir rik på det.
 
Så det är lika bra att förbereda sig för det. Helt enkelt se till att ha de pengarna undanlagda till den dag de behövs. Ett sätt att ta ansvar som hästägare. Tänka igenom hur man vill ha det, och se till att ha råd att göra det. För hästens skull.
 
Tidigare tyckte många att det var orättvist att det var mycket billigare att få en död ko omhändertagen. Ja, det skiljde mycket, men det var nog inte orättvist. För varje ko som slaktades så drogs en summa för att bidra till kostnaden för de kor som istället blev kadaver. Någon sådan gemensam pott har aldrig funnits för hästar. Så olika, men inte orättvist.
 
Man kan tycka och tänka mycket om detta. Jag tänker att jag inte kan förvänta mig att någon annan vill betala för att jag har häst. Om hästen gör nytta som landskapsvårdare så kan det ju vara något att få betalt för. Men att någon annan skulle betala för min döda häst - nej, jag förväntar mig inte det.
 
0 kommentarer