Rätt att säga nej?

 
Har en veterinär rätt att säga nej till att avliva djur? För att man tycker att uppdraget är att rädda liv. För att man inte vill döda, eller vara mördare, som en del drar det till. Ja, det finns de som tycker det. Det finns veterinärer som gör det valet.
 
Jag håller inte med. Jag tycker att det är fegt och saknar helhetssyn. Är det alltså OK att lämna dessa svåra uppdrag till andra, att bara ta de roliga och tacksamma bitarna av ett jobb? Att avsluta ett djurs liv kan ske av många olika skäl, men även om det är väldigt nödvändigt och på så vis bra, så är det aldrig roligt. Det är uppdrag som tar kraft, och dagar som det blivit flera sådana händelser så är jag trött.
 
Men jag gör det, för djurens skull och också för ägarnas. Det behövs någon som finns där även i de svåra stunderna. Det är ofta som detta betyder att lidande tar slut, att en plågad kropp får frid. Ibland är det inget lidande eller sjukdom före, men det kan ändå vara det minst dåliga alternativet.
 
Därför har jag också avlivat friska kattungar, och en del andra friska djur också. Det kan kännas sorgligt, men ibland är det ändå det bästa valet i det läge som är.
 
Jag ser mig inte som ett offer för den skull. Jag har haft mitt val. Valet att bli veterinär eller något annat. Det finns en hel massa jobb med djur (eller utan djur), där man slipper avliva. Det finns även veterinära jobb utan att den delen ingår. Men när jag har ett arbete med att bota och undersöka djur så menar jag att uppdraget att ta ansvar för avlivningar också ingår. Om jag inte vill det så får jag göra ett annat val.
 
Lite orolig blir jag när jag ser hur frågor som dessa blir vanligare. Det senaste och som synts mycket är barnmorskan som inte ens vill dela ut dagen-efter-piller. Självklart har hon ett val - att arbeta som barnmorska eller att välja något helt annat. Eller förstås att hitta en tjänst där bara de gulliga delarna ingår. Nu tror jag inte att det alltid är så gulligt att stå på förlossningen heller. Precis som i det veterinära jobbet så går det inte alltid bra, och det blir inte alltid härligt och ett nytt spirande liv. Och jag är säker att jag på min förlossning ville ha en människa som inte dömer, som vill hjälpa mig på min resa, i mina val. En fegis eller låtsashjälte är inte vad jag behövde att hålla i handen.
 
Klart att vi alla vill vara där när det fungerar som man hoppas. Men att ta ansvar och göra ett jobb fullt ut är att våga och orka ta ansvar för alla delar. Utan att döma den djurägare som tagit beslutet att avliva sitt djur, även om det kanske funnits mer att göra, i teorin. Jag har rätt att säga nej, och är skyldig att ta ansvar för det jag gör och för det jag låter bli att göra. Om man tar med sig alla de delarna så är det nog inte så svårt, egentligen. Jag tycker valet är självklart, om jag inte tänker bara på mig själv. Det handlar om både rättigheter och skyldigheter, för oss alla.
 
7 kommentarer
Frances

Som vanligt, en mycket läsvärd text :) Den fick mig direkt att tänka på när jag väl tagit mitt beslut att avliva min 7-åriga labrador. Han hade varit halt från och till i flera år och två år tidigare hade man satt diagnosen erlichia. Trots flera behandlingar så kom hältan alltid tillbaka och då orkade han ingenting. Under tiden flyttade jag och kom då till den nya veterinären och bad om att få honom avlivad och möttes av ett nej. Jag backade då och gav mig in i en ytterligare behandling, trots att jag egentligen inte ville. 3 månader senare stod jag där igen och ville sätta punkt men veterinären ville då fortsätta behandla och var tyvärr ganska otrevlig. Jag satte ut hunden i bilen och gick sen in och tog diskussionen med veterinären. Här hade jag tagit det svåraste beslut som en djurägare kan ta och sen blir jag nekad och till och med, skuldbelagd för att jag vill ta livet av min hund. Jag var så arg och ledsen så jag skakade. Hunden blev avlivad, men det blev inte bra. Jag kan ångra idag att jag inte åkte därifrån och körde några extra mil till en annan veterinär men jag orkade inte det då.
Som tur är så är detta enda gången jag blivit behandlad på det sättet. Jag har ju genom livet varit tvungen att ta bort många djur av olika anledningar, sjukdom, ålder men jag har också tagit bort "friska" djur som inte klarat av livet på grund av olika anledningar.

Svar: Tack för din berättelse, även om den var tråkig. Att fråga och checka att man är säker är en sak, men beslutet är alltid djurägarens. Den enda gång man verkligen ska ifrågasätta det är i den motsatta situationen, då djuret far illa av att leva vidare.
Helena

Efwa

Usch, Frances vilken fruktansvärd upplevelse för dig!

Jag får känslan av att några veterinärer hellre ser att man behandlar till det inte finns något alternativ och helst lite längre ändå. Varför kan ju bara den veterinären svara på.

Jag tog bort min gamla hund INNAN det hände något. Han var helt klar i knoppen men bakdelen började bli svag vid 12 års ålder. Han sprang ner för trappor i full fart, ut på parketten och gled flera meter. Det var skitkul tyckte han.
När jag insåg att han inom några månader skulle fläka sig och få avlivas akut tog jag beslutet före det hände.
Tack och lov var det ok hos veterinären och min bästa kompis stöttade i beslutet. Dock har det inte tagits emot helt hos andra som gärna behåller djuren till de självdör. Fruktansvärt i mina öron.

Tack för bra inlägg Helena.

Svar: Tack! Era erfarenheter säger mig att det verkligen är viktigt att prata om detta. Att ta ansvar är inte samma som att behandla tills alla möjligheter är uttömda. Att våga stoppa i tid kan visa på större kärlek, mera osjälvisk.
Helena

Anna O

Väldigt bra och balanserat. Djurägare är olika och det har vi rätt att vara. Ingen av oss vet om hunden skulle föredra att vara med ett par månader till med allt svårare att gå, eller hellre slipper en resan. Så jag menar att inom ramen för vad som är i enlighet med gott djurskydd finns det visst utrymme för olika djurägare att välja i enlighet med sina värderingar.

Men för att det utrymmet ska finnas krävs att den som gjort det till sitt yrke att hjälpa männi9skor och djur accepterar att hen inte kan låta sina egna värderingar styra helt och hållet i yrkesutövandet. Vilket ju är precis vad du säger.

(Barnmorskan i fråga kan ju utnyttja den fria rörligheten för arbetskraft i EU och söka sig ´till ett av de länder där lagstiftningen är mer i linje med hennes ideal)

Svar: Tack. Givetvis finns ett val, inom vissa gränser. Och det måste vi vara öppna för att kunna prata om. Då kan det bli bra för alla. Vi är helt överens i denna fråga, som det verkar.
Helena

Anna O

Väldigt viktigt resonemang! För mig är detta del av en större fråga om huruvida man som professionell kan låta sin egen personliga etik påverka hur man utövar sitt yrke _när det påverkar andra människor_. Jag har att göra med den frågan när det gäller djurförsöksetiska kommittéer. Både där och i det sammanhang du tar upp menar jag att det är lagen som sätter gränserna, och att det blir problematiskt om man utifrån sin egen etik drar hårdare gränser än så för andra människor. Vilket landar i precis samma slutsats som din.

Det är förstås OK om man är öppen med detta från början. Jag hade velat anlita den ambulerande Kastreringsbussen men förstod att de tillämpar no-kill policy och då föll de bort.

Svar: Klokt av dig att tänka ett steg längre. Samma sak med organisationer som man delvis håller med, men inte alls i annat. Viktigt för mig att se helheten då, och syftet bakom, innan jag väljer att stödja.
Helena

Anna O

Absolut. Jag har valt att stödja Kastreringsbussen med pengar för jag tycker det är ett bra initiativ. Men att anlita dem när avlivning inte är en möjlig del i paketet passade inte det jag behövde.

Svar: Kul att du alltid läser och ofta kommenterar! Det ökar skrivlusten.
Helena

Anita

Som vanligt, så sunda kloka inlägg du skriver. Har nog inte kommenterat förut men läst det mesta. Tack för du delar med dig!

Svar: Tack för din kommentar!
Helena

Humlan

Tycker du tar upp något som har blivit allt viktigare idag. Jag är av den gamla stammen och har flera goda vänner som är veterinärer. Dessa äger mycket erfarenhet både inom sitt yrke men även hur en djurägare ska tas. Sunt bonförnuft och fötterna på jorden kavlar de upp ärmarna för att göra ett bra jobb.
Det skrämmer mig när jag ser dessa nya (och de som nu utbildar sig) veterinärer som är emot än det ena än det andra. En del veganer och djurrättsaktivister, visst jag struntar väl i vad de äter men det är mer än så tyvärr. Vissa vägrar produktionsdjur, vissa som du här belyser anser sig ha rätten att bestämma över djurägarens val, tex en avlivning. Visst, goda råd och kunna prata om saken är helt i sin ordning. Men att skuldbelägga djurägarna ger inga bra signaler. Det verkar ha vuxit fram en trend som känns lite väl bambifierad även i vår veterinära yrkeskår. Nu dömer jag såklart inte ut en hel kår, de flesta är bra, men den nya "trenden" med dessa åsiktsveterinärer skrämmer mig!

Svar: Tack, jag blir också orolig, Jag tror att det är viktigt att fler än veganer och liknande hörs, och att vi också kommer ihåg att ta upp frågor som finns i anslutning.
Helena