Biologisk mångfald

 
Betande djur är viktigt för mångfalden i betesmarkerna. Det är fantastiskt att se hur olika växter avlöser varandra på betet.
 
En av de vackraste är nattviolen. De finns på flera platser häromkring. En skir orkidé, som jag blir glad av att se. Och som kräver betesdjur för att trivas.
 
Mina hästar hjälper till så gott de kan. De betar och trivs, och gör samtidigt en viktig insats.
 
Kor och får är också viktiga. De 300.000 hästar vi har i Sverige räcker inte till för att hålla kvar det fantastiska landskap som jag uppskattar så mycket. Alltför många av dem kommer dessutom sällan längre än till små rasthagar. Där gör de inte någon direkt nytta för miljön.
 
Så jag tänker att det finns många goda skäl att välja svenska produkter i mataffären. Svenskt kött, svensk mjölk och ost. För en bra djurhållning med låg antibiotikaanvändning, förstås. Men också för att få fortsätta njuta av en underbar natur i vårt vackra land. Vi påminns kanske mest på sommaren, men det är viktigt året om.
 Katten tror han i centrum, men han gör väl mest nytta som musjägare bara. De i bakgrunden spelar större roll för att göra nytta i miljön. 
1 kommentar
Linnéa

Nej men vilken söööööööt katt! Tappade helt bort mig i inlägget och bara: Naaw, jag dör! Haha jag är extremt känslig för sötighet ;)

Svar: Katten Plupp (från början Biceps, men går oftast under namnet Plupp sedan han blivit känd för att jämt falla omkull som ett plupp när han vill bli klappad) hälsar att han är helt nöjd med den kommentaren ;-)
Helena