En härlig söndag

Igår hade jag en riktigt härlig sommardag. Jag steg upp ganska tidigt, och möttes av en fantastisk och solig morgon. Mjölkörten lyste i vägkanten, och jag kunde inte motstå att gå in och ta med kameran. Den fick följa med även upp till hagen, där jag såg morgontrötta hästar.
Efter frukost och ombyte bar det av mot ponnyutställning i Motala. Korna i hagen i grannbyn var så vackra att jag stannade och tog en bild där med. Den kanske inte fångade stämningen helt, men den får vara med ändå. Stenmuren, korna på betet och fåglarna mot morgonhimlen. Att få bo och leva på landet i detta vackra landskap är en stor glädje för mig.
I Motala möttes jag av glada funktionärer och ponnyägare som putsade på sina hästar. Många fina ponnyer av många olika raser fick jag glädjen att döma under dagen, och jag bara njöt när BIS-ringen kom in mot slutet. Vilken fest att få se detta! Allra mest gladde jag mig kanske åt några duktiga unga visare, som jobbade fint med samarbetsvilliga ponnyer i prima skick.
 
Så många bilder blev det ju inte - det hinner man inte som domare. Några fick det bli, som exempel på ovanliga färger och tecken. Och så lyckades jag fånga BIS och reserv, som var två fina tvååringar (welsh sektion A respektive D).
Med mig hem fick jag en välfylld korg med diverse godsaker. Och framför allt satt jag och tänkte på de goda stämningen, de fina ponnyerna och hur bra dagen varit, när jag åkte hem. Säkert var inte alla supernöjda - det händer ju sällan - men allt var trevligt. Då är det roligt att få vara med och vara en del av det hela. Och att se många olika raser samtidigt - det är kul! Tack alla som bidrog till att göra dagen så lyckad!
 
 
Jag avslutade med en skön kväll. Tittade till hästar, rättade till någon flughuva, fyllde på vatten och njöt av en skön avslutning på en fin söndag. Tjejerna red, och jag var med och gladde mig åt framsteg med ridning och träningshäst. Att tre veckors semester är slut och jag ska börja jobba nu känns inte dåligt alls. Jag har haft det bra, och ser nu fram emot en kul vecka på jobbet innan jag är ledig ett litet tag till. ja, jag har det bra!
 
1 kommentar
Anonym

Den bruna ponnyn som för övrigt påminner om min häst jag hade när jag var liten, räknas den som skäck pågrund av fläcken på magen?

Svar: Jag tror den är registrerad som brun och med alla vita tecken och fläckar. Men egentligen är det säkert en recessiv skäck, även kallat ventralskäck. Förutom bukfläcken har den också höga vita strumpor, vitt i käftgropen, vit underläpp - allt detta typiskt för denna typ av skäck som skiljer sig från dorsalskäck (vanligt på t.ex. Shetlandsponny). Jag är rätt säker på att ett gentest skulle visa det. Vad man sedan väljer att registrera det som skiftar lite mellan raser.
Helena