Var kommer köttet ifrån?

När jag klev in för att äta lunch på en restaurang för ett tag sedan så frågade jag som så ofta förr: "Var kommer köttet från?" Han som tog emot beställningarna svarade snabbt: "Det kommer från gris."
 
Kanske var min fråga oväntad för honom. Svaret var oväntat för mig. Jag hade redan förstått att kotlettrad troligen kommer från gris. Och det bekymrade mig inte. Frågan var om jag skulle välja detta eller den vegetariska kikärtsgrytan, som också fanns på menyn.
 
Så jag gjorde ett nytt försök och sa: "Jo, det förstår jag. Jag undrar från vilken land grisen kommer. Det är viktigt för mig. Och för hur grisen haft det."
 
"Ingen aning" svarade han. Jag bad honom kolla, trots att han redan då såg ut som att han inte hade så mycket lust med kunder av detta slag. Så han ropade till nästa man, som inte heller visste, men tog frågan vidare in i köket.
 
Under tiden bad killen i kassan mig att kliva åt sidan så han kunde hjälpa nästa kund. När han gjort det så kom en tjej från köket och meddelade att köttet kommer från Tyskland.
 
"Ok", sa jag, "då tar jag kikärtsgrytan." Men det var som om jag inte längre fanns. Killen i kassan vände sig till nästa kund i kön. Jag tittade på honom en stund, men bestämde mig sedan för att lämna brickan där den stod, och gå.
 
Det fick bli en korv på nästa mack istället. Där fanns skyltar om svenskt kött, så där kändes det bättre att stanna och mätta magen innan jag for vidare genom det vackra svenska landskapet. Ett landskap som är beroende av att det finns svenska bönder, som kan sälja sina produkter, och som håller en hög standard både vad gäller djurskydd och smittskydd. Det är viktigt på många sätt. Så viktigt att jag tänker fortsätta fråga, även om jag nog sågs som en jobbig kärring. Det är det värt.
 
 
3 kommentarer
Anonym

Kanske var jobbigt för honom, men jag som känner många som jobbar med att sälja saker till folk hade aldrig tillåtit det beteendet.
Ditt mål är att sälja mat så kunden blir nöjd och kommer tillbaka.

Då bemöter man den inte sådär!

Svar: Nej, jag tänkte också på det, att det här företaget hade lite att jobba på. Även en vägkrog kan ha kunder som återvänder. Om den är bra....
Helena

Anonym

Vilken fräckhet, att han inte tog din beställning när du hade valt vad du skulle ta det kallar jag dålig service

Anonym

Vilken fräckhet, att han inte tog din beställning när du hade valt vad du skulle ta det kallar jag dålig service

Svar: Ja, verkligen en konstig inställning till kunder. Så det dröjer innan jag väljer att stanna där igen...
Helena