Inte trist alls...

Inte alls trist, får jag väl säga som uppföljning till mitt lite deppiga inlägg i början av denna månad. En hel del har hänt sedan dess. Telefoner har gått varma åt olika håll, och det ledde till en resa till Norge med hästtransporten med. Inte för mig, men riktigt roligt och spännande ändå.
 
Cirkeln är på sätt och vis sluten nu. Hangvar Kry har flyttat tillbaka till Sverige, och finns nu hos Stuteri Unik. Det är de som ägt hans far Hauk Thun under hela hans tid i Sverige, och det är de som jag har besökt med Muska flera gånger. Första gången blev resultatet Humira Kry, som utvecklades så bra att det var självklart att göra om kombinationen. Andra gången fick vi Henja Kry. Hauk Thun förärvde sig väl inte bara med Muska, utan har gjort det totalt så bra att han blev ELIT-premierad.
 
Tredje och sista gången var också Hauk Thuns sista säsong i avel, och då var han utlånad, men jag ville gärna ha ännu ett föl efter honom. Året efter föddes Hangvar Kry, som redan från början imponerade, och egentligen inte var till salu. Men när frågan kom från Tyskland, så fick han flytta dit, som precis avvant föl.
 
I Tyskland blev han godkänd för avel och har en hel del avkommor, men flyttade sedan en kort period till Nederländerna innan han såldes till Norge. I Norge var han godkänd en säsong, men fick sedan inte förnyat godkännande, trots ett enastående bruksprov. Han har på många sätt visat en väldigt fin brukbarhet, och jag har lånat en del bilder från hans förra ägare Unni, som utbildat honom väl.
 
Muska är precis om Hauk Thun både musblack och Elit-premierade, vilket annars är få förunnat. Jag vet att många charmerats av henne, precis som jag, och en av hennes stora beundrare är Lars-Fredrik på Stuteri Unik. Därför är vi alla nu så glada att det kommit en avkomma till Muska dit.
 
Jag ska följa utvecklingen med spänning, och önskar stort lycka till. Jag är helt säker på att det är en häst som har potential att skänka mycket glädje. Och det är ingen tillfällighet att han fått smeknamnet Kongen. Välkommen tillbaka till Sverige!
 
 
 
3 kommentarer
Stella

Även om det var tråkigt att han inte blev godkänd i Norge så förstår jag inte varför hans gamla ägare sålde honom? Han är ju en väldigt vacker häst som även är bra utbildad så hon kunde ju haft honom att rida på?

Svar: Om hon ville ha en avelshingst så är det kanske inte så konstigt, tänker jag. Hon har dessutom fler hästar, och även godkänd hingst, som även den tävlar och är duktig. Hon har utbildat och tagit fram ett flertal hingstar, och jag tänker snarare att det är fantastiskt bra att det finns duktiga människor som utbildar fjordhästar OCH säljer dem vidare så de kan komma till glädje hos någon mer. Vare sig Hangvar blir godkänd eller ej så är han en välutbildad och bra brukshäst, så jag tror säkert han ska bli till glädje.
Helena

Anonym

Vad hade han för anmärkningar som gjorde att han inte kunde avla i Norge? Tänk om samma anmärkningar upptäcks i Sverige :(

Svar: I fjol anmärkte de om någon galla, som inte var kvar i år, men då fick han helt enkelt för låga poäng. Självklart finns ingen garanti om godkännande i Sverige - det gör det aldrig - men roligt om han får en chans till. Och blir han inte avelshingst så är han säkert fantastisk som en duktig allroundhäst - inte så illa :-)
Helena

Anonym

Vad hade han för anmärkningar som gjorde att han inte kunde avla i Norge? Tänk om samma anmärkningar upptäcks i Sverige :(

Svar: Se nedan.
Helena