Trist

 
Ibland är det trist och tungt. Då hjälper det inte så mycket att solen skiner och våren är som vackrast, i alla fall inte för stunden. Jag brukar säga att när det går riktigt bra, då får man energi för att mocka och fodra en vinter till. När det är motigt så är det förstås lite tvärtom.
 
Jag är i alla fall glad att jag nu inte ska ägna hela dagen åt den långa resan hem från Norge. Jag hade hoppats kunna åka till Nordfjordeid och få se Hangvar Kry och alla andra hingstar. Men det gick inte att få ihop med resten av livspusslet denna gång. Vädret verkar ha varit fantastiskt, och det var säkert härligt att vara där. Men hemresan är lång, och på något sätt sällan så inspirerande som vägen dit. Så den är skönt att få slippa.
 
Särskilt nu när det blev tummen ner för Hangvar, igen. Han fick ettårigt avelsgodkännande för två år sedan, när jag var där och hade glädjen att vara med och uppleva detta. Sedan kom han åter i fjol och gjorde ett enastående bra bruksprov, bästa för året, men fick en mindre veterinär anmärkning och godkändes inte.
 
I år visades han igen, och gjorde ett riktigt bra körprov. På bilderna ser han också riktigt fin ut - bättre utställningskondition är någonsin förr, efter vad man kan se på bild. Jag lånade en bild från Fotografen Eide som Norges fjordhestlag lagt ut från visningen, ovan. Jag tycker han ser fin ut, och i kombination med lite ovanligare stam och väldigt bra bruksegenskaper hade jag hoppats. Men poängen blev  6,5-6,5-6,5-6-6,5 Ikke kåret. Skalan används inte riktigt som i Sverige, men det känns ändå visset.
 
Jag lade nästan hela gårdagen på föreningsarbete. Det blir nog en del idag med. Det är klart att det egentligen inte alls har något att göra med hur bedömningen gick i Norge igår. Men det påverkar ändå. Påverkar lusten, inspirationen och motivationen.
 
Det kommer nya dagar, och det blir bättre. Och det finns säkert andra som är mer besvikna än jag. Hangvars ägare har jobbat hårt för att förbereda honom och visa honom på bästa sätt. Hon har också fått många att tycka han är fantastisk. Jag ska försöka vara glad för det och för all reklam han ändå gjort. Jag får gå ut i hagen och hoppas att våren och att vara med hästarna ger inspirationen tillbaka. Det här är spelets regler, och jag säger inte att det var fel. Men just nu är det tungt ändå. Kanske för att det varit motigt redan, med Rones död och Finjas förlorade föl. Så just nu undrar jag om det är värt allt slit, med hästarna här och med föreningen. Men jag ska inte ta ställning till det idag, och inte imorgon heller, tror jag.
 
Två bilder från 2015 nedan.
 
 
2 kommentarer
Anna O

Det är klart det är trist! Och det är klart det är värt det i alla fall. Har varit värt det, är antagligen värt att fortsätta. Men man får ju lov att tycka att det är motigt ett tag i alla fall.

(Större delen av min helg går åt till en anslagsansökan. Statistiskt sett får jag igenom ungefär 30% av de ansökningar jag skickar in. En del av dem går till utlysningar där det är så hård konkurrens att även av de allra allra bästa är det inte alla som beviljas, Lik förbannat skriver jag dem och hoppas lika mycket var gång!)

Svar: Jo, jag vet att det brukar gå över. Förhoppningsvis denna gång med. Och oftast ger det ju mycket tillbaka, även i vardagen, och kanske förresten mest då. Men även om det blev lite gnälligt så tänkte jag att det kanske var bra att någon gång också skriva om den sidan av saken. Om känslan av grusade förhoppningar, hur tungt det ibland är.
Helena

Anna O

Absolut! Jag brukar visa doktoranderna en bild på Vigelands arga baby (googla på Vigeland angry baby statue så hittar du bilder) och säga att precis det där är min omedelbara reaktion varje gång jag har gjort mitt bästa och de som bedömer det kommer med förgörande kritik. _Fast_ jag har varit med om det ett antal gånger förut.

Svar: Jo, jag vet att det mesta blir bättre efter en stund. Kollade in babyn, och det var en fin staty. Men jag är nog mer åt Ior-känslan idag. Alltså inte Io, men Ior i Nalle Puh...
Helena