Är det sant eller inte?

Som jag redan konstaterat flera gånger i bloggen så är det inte lätt att vara en medveten konsument som är noga med matens ursprung. Men det finns ju fler saker att tänka på, och det finns många tvärsäkra påståenden om både det ena och det andra. Vad ska man tro på? Och hur ska man välja? Så idag tänkte jag ge några korta exempel. Fundera gärna igenom vad du vet om varje påstående innan du läser vidare.
 
1. Halalslaktat kött ska man inte köpa om man värnar om djuren.
2. Koscherslaktat kött ska man inte köpa om man värnar om djuren.
3. Opasteuriserad mjölk är nyttigare än pasteuriserad.
4. Det finns ofta antibiotika i importerat kött.
5. Om det finns en svensk stämpel med SE-nummer så har köttet svenskt ursprung i t.ex. en korv.
 
Halalslakt finns i flera varianter, och det importerade halalköttet innebär en risk för att djuren är slaktade utan bedövning. Men om djuren är slaktade i Sverige så har jag inga problem med att äta sådant kött. Då är den enda skillnaden mot "vanligt" svenskt kött att det också funnits en imam vid slakten, och det är inget som jag bryr mig om. Djuren har varit bedövade innan avblodningen, och det är det som spelar roll för mig. Så halalgodkänt kött i skolan går bra, tycker jag, om det har svenskt ursprung.
 
Däremot finns inget svenskt lagligt koschergodkänt kött. För att uppfylla kraven på koscherslakt så får djuren inte vara bedövade innan avblodningen. I klartext betyder det att man skär av halsen på ett helt vaket djur. Inte alls OK enligt mitt sätt att se på saken. Nu köper jag inte importerat kött, men jag vill ändå passa på att visa på skillnaden.
 
Vi började pasteurisera mjölk i Sverige för att stoppa spridning av tuberkulos från kor till människor. Det var väldigt effektivt, och vi har utrotat tuberkulos hos svenska kor. Det finns förstås en viss risk att någon smittas igen, men viktigare är att det finns andra smittor som kan följa med mjölken. Ett sådant exempel är EHEC-bakterierna. Korna blir inte sjuka av dessa, men människor och särskilt barn kan i värsta fall dö. Jag är uppvuxen på en mjölkgård och drack opasteuriserad mjölk hela barndomen, men jag tycker ändå att pasteurisering är viktigt, och att det är en för stor risk att chansa. Det är ju lite skillnad på dem som bor på gården och de som inte gör det dessutom, jag menar att de på gården har ett visst motstånd mot den flora som finns där. Att värmebehandla mjölk varsamt genom pasteurisering är en bra säkerhetsåtgärd, tycker jag.
 
Risken med utländskt kött och den höga antibiotikaanvändningen i vissa länder, är inte att det finns antibiotika i köttet. Det gör det väldigt sällan, för det finns regler och rutiner som förebygger att det sker. Däremot undviker jag utländskt kött på grund av att det ofta är ett sämre djurskydd i ursprungslandet och en högre antibiotikaförbrukning, som innebär risk för antibiotikaresistent bakterier. Dessa skulle kunna följa med köttet hem till mig, men framför allt de kan spridas på många andra sätt över världen.
 
Den svenska stämpeln eller vackra svenska namn är ingen garanti för att djuret är fött och uppfött i Sverige. Man kan titta efter det speciella märket "Från Sverige" eller tidigare "Svenskt kött", och man kan läsa noga i det finstilta. Om det inte står svenskt kött så är det nog inte det, även om korven skulle vara tillagad här.
 
Ja, inte är det lätt, men med kunskap kan man göra skillnad. Jag gör så gott jag kan med mina val. Om du också väljer medvetet så ökar effekten.
 
 
 
0 kommentarer