Kommentarer

Jag får en del kommentarer direkt  på bloggen, även om det är fler som kommenterar och gillar på Facebook. Till skillnad från Facebook så kan man vara anonym när man kommenterar på bloggen. 
 
De flesta kommentarer är positiva, konstruktiva eller i vart fall intressanta. Detta gäller även de anonyma kommentarerna. Ibland får jag en ny ide, något att fundera på och ofta får jag ny inspiration. Ibland delar någon spännande erfarenheter och berättelser. 
 
Men ibland får jag en dålig känsla. Nästan alltid är det en anonym kommentar som ger den effekten. Självklart får man ifrågasätta eller ha en annan åsikt. Men det går att göra på olika sätt. Och jag kan inte låta bli att undra varför det är så ofta just de som är anonyma. Vågar den som klagar eller anklagar inte stå för detta? Jag hade lagt större vikt vid åsikten om det fanns en öppen avsändare. Jag kan ändra mig om jag får bra argument. Och mer troligt om den som för fram dem vågar vara öppen med vem hen är. Förstås är det kul att veta även vem som skrev den positiva kommentaren, men det får jag oftast veta redan nu. 
 
6 kommentarer
Yvonne Gabrielsson

Tack för en intressant blogg med fina foton, jag läser den varje dag. Mvh Yvonne

Svar: Tack! Svar som skolexempel, och som gör mig glad. Roligt att få några namn på läsare, förutom att det känns bra att veta vem som kommenterar. Och dra dig inte för att fråga eller ifrågasätta. Ha en bra dag!
Helena

Linda Hedlund

Vilket påminner mej om en kommentar jag aldrig hann få ner när du skrev om mugg o lera. Mina hästar får ibland mugg, men alltid när det är torrt. Dom har aldrig så fina hovar o karleder som när dom står nästan dygnet runt i lera. Nu har jag inte så djup lera men när vi bodde i Märsta var det så man inte själv kunde gå med stövlar för då hade man inga stövlar på sej efter två steg. Klart dom har en torr halmad ligghall att gå in i, o här blir det mest lera runt foderbordet, men där tenderar dom ju att stå rätt mycket! Min bild har alltså alltid varit att hästarna mår bra av det blöta lertrampet. Att det blir nån extra tappad sko kan ju däremot hända.

Svar: Det kan nog vara skillnad på gegga och gegga. Vi har inte heller problem me mugg, inte alls. Men som veterinär ser man extra mycket när det börjar bli skitigt ute. Och så en del vita ben, där det nog kan vara sol och kanske vissa växter som triggar.
Helena

lillemmish - MODE

så fiin häst!

ha en underbar dag
kram

Svar: Tack! Tack,detsamma!
Helena

Maggie Bergius

Håller med, upplever en god stämning i kommentarsfälten över lag. Vilken fin häst förresten!!

Svar: Tack, det är min härliga Aska!
Helena

VICTORIA

Vad fin häst!!

Svar: Tack! Min favorit, och alltid lika charmiga Aska.
Helena

Anna O

Somsvar på den direkta frågan: Jag trot att många känner sig osäkra över hur man framför negativa kommentarer rent allmänt. Vi är ju uppfostrade att framföra beröm men hålla inne med negativ kritik om vi inte direkt är tillfrågade. Den som är van att framföra både negativ och positiv kritik offentligt tänker kanske inte alltid på det. Detta är ingen ursäkt men en förklaring för en del av fallen. Ibland är det säkert ren feghet.

Det går ju bra att använda en rätt intetsägande signatur också. De flesta av OS-silvret ju inte direkt identifierbara om vi bara signerar med förnamnet.

Svar: Visst går det vara halvanonym. Och viktigast är kanske hur man formulerar sig, som du säger.
Helena