Vad ska man tro?

 
 
Om man tycker att matens ursprung har betydelse blir det svårare. För mig spelar det roll för upplevelsen, så svårt att låta bli. Jag kan inte välja bort den känslan. Jag vet att det gör skillnad, kanske inte främst för mig, men på många andra sätt. Inte minst viktigt är det att svenska djur i medeltal har haft det bättre, och behandlas med oerhört mycket mindre antibiotika än i andra länder. Det spelar ingen roll för köttbiten på tallriken, för risken att den ska innehålla antibiotikarester är minimal - sådant finns det regler och kontroll av. Men det spelar roll för risken att det finns mindre möjlighet att behandla mig, mina närstående eller andra, inom en kort framtid.
 
Så jag frågar. I fredags var jag ute med några vänner. På menyn stod vackra ord om att de satsade på närproducerat och ekologiskt, och att köttet i flera av rätterna var från en närbelägen, namngiven gård. Det är ju bra. Men det stod inte vilka av rätterna, så jag frågade.
 
Hon som fick frågan var helt ny på jobbet, så hon hämtade en kollega, som snabbt gjorde klart att wallanbergaren och oxfilén liksom fläsksidan var från denna gård. Men förstås inte spättan och hälleflundran... Nej, det hade jag nog inte trott heller. Men fläsksidan - var hon säker på det? Det måste väl vara gris? Jo, det var gris och det kom också därifrån. Jag var inte övertygad, för någon gris (förutom vildsvin) har jag inte sett till där. Så jag sa det - det låter konstigt.
 
Då gick hon och kollade med köket. När hon kom tillbaka fick jag veta att jag hade rätt. Grisen var inte från denna gård, men den var svensk. Det började bli dags att beställa, och då visade sig att vi glömt fråga om ankan. Ny koll med köket (de började nog bli trötta på oss...). Den var från Frankrike. Så det blev ingen anka.
 
Det blev ingen wallenbergare heller för min del. De såg helt OK ut. men jag kände mig inte längre trygg med de svar jag fått. Vad var sant och vad chansade hon bara på? Så det fick bli spetskål, som jag väl också borde kollat ursprunget på, men vid det laget fick det räcka. Grönsaker är också viktigt, och de kan produceras på sämre eller bättre sätt, och sedan har vi transporter till det. Med tanke på tid och pris kändes som god chans att det nog var svensk spetskål. Och med tanke på hur säkra svaren var så kändes det inte meningsfullt att fortsätta...
 
Vi fick en bra kväll, och hade det trevligt ihop. Om jag går dit igen så frågar jag igen. För det kanske inte är samma saker just den dagen. Det står ju inget bestämt på menyn, utan bara fina ord, som delvis stämmer. Allra helst går jag till dem som tydligt skriver sådant som "Vi serverar bara svenskt kött!", eller "allt vårt kött kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige". Jag hoppas att fler ska tycka att det är viktigt att fråga och att välja. Och så är det förstås bra om man kan lita på svaren. Det kändes ju sådär den gången....
 
 
0 kommentarer