Vet du vad kvarka betyder?

Det är spännande med ord och deras ursprung och betydelser. Jag lyssnar gärna på programmet Språket, och allra mest intressant kanske det är med ord från djurens värld. Ofta är de ju gamla, då djuren kanske spelade ännu större roll förr.
 
Av en tillfällighet kom jag att prata om kvarka med en kollega. Kvarka är ju en ökänd och otrevlig sjukdom hos hästar. De får feber, hosta, bölder och svårt att andas. Mycket har jag hört om kvarka, och mer skulle jag behöva veta, för att kunna ge ännu bättre råd. Men jag har inte tidigare funderat så mycket över ordet som sådant, utom att det passar bra för att beskriva en jobbig luftvägssjukdom.
 
Kvarka, fick jag veta, är samma ord som i Kvarken, som de pratar om på väderleksrapporten (sjövädret). Inte hade jag tänkt på det. Men båda betyder förträngning. I det ena fallet av vattnet, en trång passage, i det andra av luftvägarna, som svullnar vid sjukdomen. Oväntat bra beskrivning. De visste en hel del för länge sedan också.
 
Black är ett annat sådant gammalt ord. Förstås aktuellt för alla oss som håller på med fjordhästar, numera alltid blacka till sin färg. Här har det hänt att någon trott att det har med det engelska ordet black att göra. Men de är ju inte svarta.... Nej, för det har just inget med svart att göra, utan är ett nordiskt ord med samma grund som blekt. Ja, just det - de har ju en blekt variant av grundfärgen. Till exempel brunblack, som har grundfärgen brun, men som blekts till en ljusare - black färg. Igen så hade de rätt bra koll redan för länge sedan.
 
En brun (Nye) och en brunblack/ljusbrunblack (Brynje):
 
1 kommentar
Ellen

Häftigt! Som vanligt ett intressant inlägg :D

Svar: Tack!
Helena