Ännu mera om vatten, uppifrån...

 
Den här sommaren har det verkligen varit torrt hos oss. På Gotland också. Grundvattnet är för lågt både i östra Sverige på fastlandet och på Gotland. Det leder till en massa bekymmer. På kort sikt ont om foder. Om det fortsätter blir det värre problem.
 
Ändå var det svårt att riktigt glädja sig åt det täta regn som föll hela dagen i söndags. Enligt SMHI skulle det vara mulet med skurar. Det såg ut att finns goda möjligheter till uppehåll en stor del av dagen. Bra utställningsväder kunde det ju vara till den stora kallblods- och ponnyutställningen på Gotland. Det blev ungefär en kvart... Sedan regn och regn och regn.... Sommarklänningen valdes bort redan innan. Det blev lager på lager med yllekjol, ylletröja och tweedkavaj ytterst. Fast det var det ingen som såg. Stor svart regnrock, hatt och gummiboots ovanpå höll mig hjälpligt torr. Värst var de förstås för sekreteraren. Svårt att skriva under de förhållandena. Min katalog blir sig aldrig mera lik.... Frågan är om den ens blir läslig. 
 
Men det var ändå trevligt och välordnat. 66 hästar i programmet gjorde att det tog sin tid. Men inga sura miner, alla kämpade på med glatt mod. En del föl surade och tyckte det var onödigt. Men också de övertalades. Jag fick se en massa fina hästar och ponnyer väl presenterade. Från de största på 183 cm i mankhöjd till de minsta, ungefär en meter lägre och många hundra kilo lättare. Till slut återstod ett antal som varit bäst i sin ras och som fick göra upp om Best in show. 
 
Det är något särskilt att få se olika raser tillsammans så här. Det ger inspiration, tycker jag. Fina individer av olika raser. Inte alltid så lätt att välja. I söndags gick segern till fjordstoet Sindarve Heidi, och näst bäst var ett  riktigt lovande russföl, Willrik.  Att katalogen föll i bitar och allt var vått spelade inte längre någon roll när jag gladdes åt dagen. Jag var ändå varm om hjärtat när jag åkte därifrån. Och det behövs ju regn....
 
 
1 kommentar
Anonym

Älskar regn även om det kan bli lite jobbigt när man är mitt ute i det. Men ogillar folk som klagar på att det är torrt och sedan klagar på regnet 😑

Svar: Var det för mycket klagande alltså? Att vara ute i regn är helt ok (så länge man slipper blåst), men inte för papperna :-)
Helena