Årets sista sommarpremieringar

 
Säsongen för sommarpremieringarna går mot sitt slut. Så här långt ut på höstkanten är det gängse namnet ändå oftast sommarpremieringar. Avelsvärderingar för ston och unghästar blir ju långt och krångligt att säga. Och sommaren vill vi ju gärna ha kvar ett tag. 
 
För ganska länge sedan började säsongen för dessa evenemang i maj och hade sin topp i juli. Sedan tillkom så kallade uppsamlingspremieringar i slutet av säsongen. Tanken var för att ge skadade hästar en andra chans, och kanske ägare som missat anmäla med. 
 
Nu känns det som om allt fler visar allt senare. De allra första är i juli, och då är ringarna oftast ganska små. Fler och fler verkar vilja visa i slutet av säsongen. 
 
Det kan finnas många olika skäl till det. Det kan ju vara smidigare att göra bruksprov med ett sto när fölet hunnit växa till sig lite. Eller bara det att stoet hunnit hem igen från betäckning. Man kanske själv är bortrest mitt i sommaren, eller något annat skäl. 
 
Fast för egen del vill jag gärna visa tidigt. Särskilt treåringar, som känns lite viktigt. Om något skulle hända så vill jag kunna ha en andra möjlighet. Och jag tycker att det är festligt att visa sommarblanka hästar en riktig sommardag. 
 
Jag hör att en del vill vänta för att ge hästen lite mer tid att utvecklas. Och andra som inte alls visar unghästar, för de är i växtfas. Jag tänker att domarna är kompetenta nog att veta att unghästar växer och utvecklas. De ska helt enkelt inte vara färdiga som ett- eller tvååringar. Inte vid tre års ålder heller, för den delen. Och för de yngsta är träningen att komma ut det viktigaste. Om traven är lite sämre för att unghästen växer så tänker jag att nästa år ska de få se, och då är den dessutom mera världsvan. 
 
Ja, vad man nu än väljer så hoppas jag att de riktiga sommarpremieringarna, på sommaren, ska locka tillräckligt många för att bli kvar. Jag ser redan fram emot nästa säsong, fast denna inte är riktigt över än. Om du inte kommit iväg för att titta så är det hög tid nu!
Aska Kry fick 42 poäng i somras, trots växtfas!
1 kommentar
Anonym

Hej! Jag funderar lite på hur fjordingar växer. När slutar dom växa och när växer de som mest?
Till exempel, jag önskar mig en fjording med storlek 140-145 cm. Är det då rimligt att tro att en ettåring på 130 cm kommer bli en höjd som passar mig?
Mvh

Svar: Precis som alla raser så är det olika mellan individer, både efter hur de utfodras mm, men också efter anlag. Så ingen vågar säga hur stor en ettåring blir som vuxen. Bäst ledning får man av att titta på båda föräldrarnas, och nära släktingars, höjd. Men även helsyskon kan ju vara rätt olika. En erfaren uppfödare har ofta koll på sin stam och kan ge en bra prognos, men inte mer. En del växer mycket fortfarande när de är fem, och andra inte alls mer då. Men en storlek på 140-145 ärr ju väldigt vanlig och "normal" så en normal unghäst med medelstora föräldrar har goda chanser att landa där. Och skulle den bli 139 så spelar det väl mindre roll :-)
Helena