Lite vatten, och....

 
Jag fick stor respons när jag för drygt ett år sedan skrev om hur jag sagt nej till att låna ut mina hästars vattenhink på premiering. Jag ville inte ta den smittrisken, men han som frågade fick låna en annan hink, som jag använde för schampoflaskor och liknande. Många tyckte det var klokt gjort, en del att jag överdrev. 
 
När jag var på EM i Göteborg var det tydligt att det finns de som inte är lika aviga som jag. I montern för ett stort försäkringsbolag stod flera små uppblåsbara plastskålar med vatten för besökande hundar. Man kunde inte få en skål till sin hund, men hunden fick gärna dricka där. Ja, nu var ju hunden hemma, så min slapp den smittrisken. 
 
Smittrisken? damen i montern tyckte jag var knasig. De bytte ju vattnet lite då och då. Men inte skålen? Nej, inte skålen. Och nog var det väl bättre än att de skulle vara törstiga, stackars hundar. De gick ju och drack i vattenpölarna.... Stackare...
 
Tja, min hund dricker väldigt gärna i vattenpölar, trots att han gått ut för sådär tio sekunder sedan. Han har då passerat en stor skål med fräscht vatten, men han verkar gilla vattnet i pölen bättre. Hundar gillar ju allt möjligt äckligt. Inte samma smak som vi, tycks det. Och vatten till min hund menar jag att det är mitt ansvar som hundägare att se till att den får. Ha med en flaska och skål i väskan går ju lätt.  Att få med sig kennelhosta hem är inte så roligt däremot. I varje fall inte kul för hunden. 
 
Vårt samtal slutade med att hon tyckte att jag som veterinär skulle dela ut vattenflaskor till hundar på mässan. Det var väl hennes sätt att berätta att jag var jobbig, och antagligen dum. Att dela ut en uppblåsbar skål till varje hund var däremot för dyrt. Jag gick därifrån och hoppades att ingen hund skulle bli sjuk. Och tänkte att det förhoppningsvis finns många kloka hundägare som undviker dessa skålar och är kloka nog att fixa eget vatten till sin hund. För det är ju hundägarens ansvar. Och det tror jag de flesta fattar. Utom enstaka försäkringsbolag.... Borde kollat hur de ersätter kennelhosta;-) Det kanske är hundägarens problem?
 
4 kommentarer
Anonym

Jag skulle aldrig ja tänkt på det

Svar: Nej, så kan det vara. Med olika erfarenheter ser man lite olika på saker.
Helena

Anonym

Ha*

Svar: :-)
Helena

Anna O

Intressant.

Katten här dricker bara i vattenskål inne när det är sommar och torrt. Under hela den regniga vintern dricker hon vad hon behöver ut pölar och från blomfat.

Bra lösning med att låna ut schampohinken!


Svar: Ja, det kändes som bra lösning med en sådan hink. Medvetandet om smitta är lågt, så jag tror inte han förstod att det var bra även för hans häst...
Helena

Anonym

Hej! Kan du skriva ett inlägg om vilka möjligheter det finns att höja exitörspoäng, hur gör man tex för att förbättra skritten och traven? Hur stora möjligheter finns det att poäng på exitörsbedömning höjs, ex från föl till vuxen ålder. Har en väl musklad häst fördel mot en mindre musklad osv. Vore även kul att få se exempel på en häst med tex 6 poäng på traven/huvud/osv i gämförelse med 10 poäng.😀

Svar: Det som du föreslår är nog mer än ett inlägg ;-) Jag hade redan tankar om något på temat och ska klura lite på resten. Vill du fördjupa dig kan en kurs nog ge ännu mer.
Helena