Vad roligt det var!

Vad roligt detta var! Detta härliga omdöme fick jag spontant efter den inofficiella utställningen fär hästar och ponnyer hos Tranås ridklubb i lördags, och där vi också hade tävling i den roliga konsten att visa häst. Jag tror att det var mer än en som fick upp ögonen för att det både är givande och intressant att få en bedömning av hästens exteriör, och att det krävs lite träning för att presentera sin häst på bästa sätt.
 
Jag tyckte det var väldigt trevligt att få se alla de duktiga unga uppvisarna. Alla presenterade sin häst i allra bästa skick, och alla hade kommit ihåg det viktigaste - hjälmen. Många fina uppvisningar fick jag också se, och även se fint samarbete och kontakt med härliga hästar och ponnyer. Och fina hästar fick vi också se, där dagens bästa, nordsvensken Brizzac, imponerade på många med sin härliga utstrålning och typ. 
 
 
Jag tror och hoppas att det gav mersmak. Inspiration att träna mer på detta, upptäcka att exteriör hänger ihop med hästens funktion, hållbarhet och användbarhet. Och att se att faktiskt alla hästar och ponnyer kan vara med i en handlerklass. Att kunna hantera och presentera sin häst från marken är nyttigt att kunna, och svårare än många tror. Och dessutom en rolig tävlingsform, som jag hoppas kommer få ökad spridning. 
 
 
Därför var det förstås jätteroligt att just handlerklass för ungdomar var ett av inslagen på Hästfesten i Tyresö, som vi åkte till i söndags. Ella och jag fick då ännu ett tillfälle att testa det koncept som vi tagit fram för att ha tydliga regler och anvisningar, både för träning och tävling. Vi fick börja med en liten clinic och frågestund med alla deltagare, och fortsatte sedan på eftermiddagen med en tävling. 
 
 
Alla tävlade med lånad ponny eller häst, vilket förstås var en extra svårighet. Deltagarna delades in i tre klasser efter ålder. De båda yngsta, 8-9 år, blev båda förstapristagare. I de andra grupperna utsågs en vinnare upp till 18 år och en vinnare över 18. Här blev jag verkligen imponerad av hur de skickligaste kunde locka fram det allra bästa ur sin häst. Hitta de allra bästa rörelserna, ställa upp den alert och snyggt på bästa sätt. 
 
 
Till sist fick vi en kvart i stora arenan. Alla duktiga handlers var med, och de båda segrarna fick visa upp hur de arbetar med visning. Innan hade alla fått visa häst av annan ras än de brukar i vanliga fall, men nu såg Johan Lundberg Larsson till att få låna fjordhästen Hauk Thun, och fick fram en härlig trav. Emma Kjellman var bäst i den yngre gruppen, och fick full pott i bedömningsprotokollet. Hon visade en welsh mountainponny i arenan, och jag tror att dessa unga skickliga hästuppvisare imponerade på många. Jag är glad att vi fick denna fina chans att visa upp lite av denna del av hästvärlden på ett så bra sätt. Och jag säger det igen: Var roligt det var!
 
0 kommentarer