Provsvar

Provsvaren på hästarnas träckprov var i år precis så som jag gissade, och i stort sett som jag hoppades. Den bästa nyheten var att det fortfarande inte fanns några tecken på bandmask eller stora blodmasken. Skönt att slippa dem, och en anledning att fortsätta vara lite noga med nya hästar hit.
 
De tre äldsta hästarna (Denver 22, Muska 21 och Desolett 18 år) hade inga maskägg alls i sina prover. Det var väntat. för så är det ofta hos gamla hästar, och Muska och Desolett har varit negativa på prov i många år nu. Så jag kollar dem inte varje år, men den här gången gjorde vi det ordentligt, bland annat för att Desolett ju kommit hem igen. Självklart avmaskas de inte heller, för det behövs ju inte.
 
Finja har aldrig varit fri, men har sjunkande mängder, och trenden höll i sig. Hon hade bara lite av lilla blodmasken. Jag avmaskade faktiskt henne innan jag fick även det första provsvaret (med uppgift om antal ägg, medan prov för stora blodmasken kommer senare), för jag hade stark misstanke om att det var precis så det skulle vara, och hon ska ju snart föla och flyttades ut till sommarbetet. Så för hennes föls och betets skull fick hon bli avmaskad innan hon kom ut i sommarhagen tillsammans med Muska (som däremot inte avmaskades, och där misstanken om rent prov också stämde).
 
Aska är yngst, bara tre, och för unghästarna är det mer vanligt med mera parasiter. Många blir med tiden motståndskraftiga, men där är hon inte än. Så det var en hel del ägg av lilla blodmasken. Hon är inte avmaskad än, men är alltså den enda som återstår. Det kommer jag att göra några dagar innan hon flyttar till sommarbetet på berget.
 
Sedan är jag klar med alla de nuvarande hästarna för denna period. Men jag hoppas att det ska bli avmaskning av två föl mot spolmask om ett par månader. Då räcker det att avmaska fölen - stona är redan immuna mot spolmask, men det är inte föl. Så de kommer avmaskas vid två och fyra månaders ålder, och sedan också vid ungefär sex månaders ålder.
 
2 kommentarer
Burnisen

Hej! Spännande detta med träckprov, jag läste mig till SVA hemsida att om hästen har ett lågt värde 0-200 så behövde man inte avmaska för att man då kommer stt ha maskar som är motståndskraftiga mot resistens. Jag har två individer utav 4 ligger lågt 100 resp 300, så då är frågan om jag ska avmaska dem med för att bli rena som du utrycker eller om jag ska avvakta och istället ta träckprov igen för att hålla koll på att det inte ökar.
Hur tänker du?

Svar: Jag skulle inte avmaska dem. Försök byta till rent bete nu och gärna en gång till i sommar. Och mocka hagar, särskilt vinterhagar eller små hagar. Nytt prov nästa vår förslagsvis.
Helena

Burnisen

Tack för den infon! Här släpps det snart på nytt bete förhoppningsvis! Bara värmen kommer lite till ☺️ Det måste få torka upp lite i markerna först.

Svar: Varsågod! Härligt! Resten av våra åker nog ut i helgen. Ser alla fram emot.
Helena