Välfärd eller djurrätt?

 
Tycker du om djur och tycker att de ska ha det bra? Du vill att de ska skötas bra, och du blir upprörd när du läser om vanvård. Du vill förbjuda tjurfäktning och reagerar på långa djurtransporter under dåliga förhållanden. 
 
Då är du som många av mina vänner. En hel del av dem, ungefär 70 stycken, har valt att klicka "gilla" på Djurens rätts sida på Facebook. Det är inte så svårt att förstå. De delar ofta inlägg som visar exempel på djur som inte sköts bra, och de uppmanar djurvänner att stödja arbete mot djurplågeri. Jag tror att ännu fler av mina vänner tycker om djur, men inte har klickat på gilla på den sidan. Och jag tror att en del av de 70 inte har reflekterat så noga över sitt val.
 
Några av dessa personer kanske också verkligen stödjer vad Djurens rätt står för, fullt ut. Men jag tror inte att det gäller de flesta av de som jag känner. Jag tror att de inte riktigt insett vad Djurens rätt står för. De är inte alls speciellt tydliga med det, utan håller fram de enkla och mer självklara exemplen. Jag tror nämligen inte att de som själva har djur som de tränar och tävlar med, vill att Djurens rätts ambition att förbjuda sådan verksamhet ska bli verklighet. Vill alla de som trycker gilla på deras sida, eller betalar in sin medlemsavgift, verkligen att man inte ska få ha sällskapsdjur? 
 
Djurrätt handlar nämligen mer om att djur ska ha samma rättigheter som människor, än om djurvälfärd. Om du tycker det är bra och viktigt så får du självklart stödja den tanken. För mig är det dock en väsentlig skillnad på detta och på djurskydd eller djurvälfärd. Det senare tar utgångspunkt i djurens behov, utifrån deras art och natur. Det är kanske uppenbart att en isbjörn och en zebra inte trivs med samma förutsättningar och har olika behov, men även våra vanliga husdjur har andra behov och preferenser än vi. Och jag tror inte att de föredrar att "adopteras" framför att ägas. Det som spelar roll för dem är att någon bra person tar ansvar för deras välfärd. Det betyder inte att djuren är sämre eller mindre värda. Tvärtom tycker jag att det vittnar om respekt att låta djur få vara djur, och alla är de enastående på sitt unika sätt.
 
Och jag menar att det är ok att ha djur för sällskap, tävling eller för att producera mat. För mig är det viktigaste att djuren har det bra under sitt liv. Och bland annat därför tycker jag att det är viktigt att vi håller djur för livsmedelsproduktion i Sverige. Det tycker inte Djurens rätt. Därför sprider de gärna vinklade bilder och berättelser om dålig djurhållning. Ibland är de tagna i andra länder med en helt annan nivå på djurvälfärd än här. Det är de sällan så noga med att berätta. Inte så konstigt, för de vill stoppa sådan djurhållning i hela världen. Först djur för livsmedelsproduktion, men sedan också allt annat "utnyttjande" av djur. 
 
Djurrättsalliansen tar det hela ett steg längre, och drar sig inte för att begå brott. De går in i stallar, stressar djur, sprider smitta och släpper ut djur till en säker död. Ofta visar länsstyrelsens granskning att deras påståenden om aktuella befästningar saknar grund. Oavsett vad man anser så kan deras kriminella metoder aldrig vara acceptabla. 
 
Om du vill arbeta för att vi ska ha djur som har det bra i Sverige så finns det flera organisationer som arbetar för det. De pratar om djurskydd eller djurvälfärd och inte om djurrätt. Det finns också seriösa internationella organisationer.
 
Du väljer förstås själv vad du tycker och vem du stödjer. Men jag hoppas att du inte ska känna dig lurad om du valt att gilla djurrättsorganisationer, men faktiskt vill ha höns som ger dig ägg, kor som ger dig mjölk och en häst att rida på. Jag vill att alla djur ska må bra och leva ett liv som passar deras behov och beteende - utifrån kunskap om djur och inte utifrån människans värderingar om hur människor vill ha det.
 
0 kommentarer