Foderstrupsförstoppning!

 
I tisdags satt jag hemma och jobbade på morgonen medan Unni gick ut för att rida Denver. Plötsligt ringde hon. 
 
Och fast hon aldrig sett det förut så visste hon: Denver hade satt i halsen. Den ständigt hungriga ponnyn hade kastat sig över sina pellets och ätit så fort att det blev stopp i foderstrupen. I samma stund slutade han äta och såg olycklig ut, samt skrapade med hoven. 
 
Han brukar inte få kraftfoder men vi började nyligen med lite proteinpellets, eftersom betet börjar bli dåligt. Denver är fin, men tappar lite i hull. Så han får lite i samband med att han rids. Och trots att det inte fanns minsta konkurrens måste han tydligen slänga i sig det. Hungrigare än alla fjordingarna trots att han kan beta dygnet runt, och även om det är sämre näringsvärde nu så finns ju gräs att äta ännu. Unni visste att samma sak hade hänt en gång förut. Det hade jag missat. 
 
Jag sa åt henne att låta honom gå ut på gårdsplan och vänta lite, så skulle jag komma sedan. Ingen veterinär kommer ju på två sekunder...
 
Men nu var jag både djurägare och veterinär. Det är inte så praktiskt som det kan låta. Rätt jobbigt att ha båda rollerna samtidigt. Fast det är förstås fördel att kunna göra något. Om det finns någon som kan hålla djuret. Och det fanns ju nu. 
 
Denver var lugn, men såg olycklig ut. Ville absolut inte äta något alls - bara det säger ju en del. Han fick gå in igen efter en snabb koll. Foderstrupsförstoppningar har jag behandlat några genom åren. Några smidiga, men ofta jobbiga att lösa. En med torrt betfor gick bara inte. Många minnen for genom huvudet. 
 
Jag bestämde mig för att rota fram nässvalgsonden. Den var inte använd på några år, men jag hittade den snart.  Jag funderade på om jag skulle ta med kramplösande medicin på en gång, och därmed sätta stopp för helgens tävling. Det fick det ju vara värt om det behövdes. Men jag kunde ju testa med bara sonden först. 
 
När vi klev in i stallet igen möttes vi av spetsade öron och en ponny som frågade vart hans mat tagit vägen. Det hade släppt! Härligt!
 
Jag gick in och fortsatte jobba. Jag tog med sonden för disk, trots att den inte blev använd. Det var nog dags ändå. Unni gjorde klart för ridning. Och i fortsättningen blir det pellets i form av gröt till hungrig ponny. Han äter nog det med om jag känner honom rätt. 
 
 
7 kommentarer
Anonym

Otäckt,hände för oss med en gång.
Efter det fick han alltid hösilage ( ej halm) en stund innan om han skulle få kraftfoder,som alltid va lagom uppblött.
Som väl va slapp vi uppleva det igen...
Hoppas ni med slipper det <3
Marie

Svar: Vi hoppas det inte händer igen. Att ge hösilage nu är inte aktuellt. Kan inte öppna bal för så lite. Man tycker han äter gräs hela dagen...
Helena

Anonym

Hösilage/hö skulle det va,då han åt det i normalt tempo även om han va hungrig.
Kan ju hända ändå förståss!
Hoppas han ej tappar mer i hull, kan va svårt att få tillbaka på gammal häst.
Håller tummarna för att allt går bra, så ni kan glädjas ihop i många år.

Svar: Han ser fin ut. Vi ville bara förebygga. Och nu växer gräset!
Helena

Anonym

Så glad att han bor hos en veterinär som kan hjälpa när det behövs:-))

Svar: Tänk att jag var hemma med! Men skönt slippa göra något.
Helena

Anna O

Oj. Jag har aldrig varit med om detta, trots mer än en glupsk häst. Beror det på vilket slags foder man ger?


Svar: Fodret spelar stor roll. Torr betfor är värst. Med pellets händer det ibland, och beror nog även på hästen. Vissa kan få det även av andra foder. Hetsätning är en risk. Som veterinär råkar man ut för det ibland. Vissa fall verkligen svåra att lösa. Enstaka går inte.
Helena

Anna O

Jag har fått lära mig att torrt betfor till hästar är Absolut Förbjudet!

Svar: Just det! Och det finns det goda skäl till. Men det händer att hästar kommer ut och stjäl dåligt förvarat betfor. Eller andra misstag.
Helena

Anonym

Också varit med om ett lindrigare fall där det löst sig innan veterinären hunnit åka. Telefonrådgivningen var dock guld värd för stressad djurägare! Min häst har aldrig ätit pellets men müsli går visst att äta för fort det med.. hur som helst skönt när saker ordnar sig! :)

Svar: Ja, det är skönt att många fall släpper spontant.
Helena

Yvonne

Jag skulle ge min häst medicin blandat i blött musli, han var glupsk och fick foderstrupsförstoppning, han hostade kippade efter luft, stor dramatik, jag trodde han skulle kvävas! Jag hade tur, veterinären kunde komma efter en halvtimme och ge kramplösande och spola, han blev bra! Nu ger jag medicin i äppelmos. Törs man ge musli igen? Vill gärna ge lite extra näring och loppfrö.

Svar: Jag tänker att målet alltid bör vara grovfoder, helst bara. Försök hellre hitta grovfoder med bra innehåll, kanske inte det lättaste i år. Och se i vart fall till att alltid ge grovfoder först. Men inte alltid det hjälper...
Helena