Kommer du ihåg?

Kommer du ihåg bilderna på unghästen med underbett? Det var en väldigt ung fjordhäst med ett rejält underbett. Det började med att jag fick en fråga av ägaren om hur pessimistisk man borde vara för framtiden för en sådan häst:
 
 
http://stuterikry.blogg.se/2018/april/bettfel.html
 
Och jag fick lov att berätta att jag sett flera. Nästan alla har blivit helt normala i sitt bett. Så det hoppas jag att även denna ska bli.
 
Nu har jag fått återkoppling. Unghästen är nu 1,5 år och det är stor skillnad:
 
 Jag tror att det är goda chanser att det är helt borta om ½-1 år. Vi får hålla tummarna och vänta. Det är ju fortfarande bara mjölktänder. Om ett år är det dags att börja skifta till permanenta tänder, en process som tar flera år.
 
Det är inte alltid lätt att veta hur unghästar utvecklas. Vissa saker blir ju värre med tiden. Men det är förstås också viktigt att inte kasta ut barnet med badvattnet. Om det här rättar till sig som jag tror, så är det ju inget fel alls på hästen. Jag fortsätter hoppas på det!
 
0 kommentarer