Något är fel

Desolett mår inte bra. Och jag vet inte vad det är som är fel. Det oroar mig. Massor.
 
Det började kanske i fredags kväll. Eller inte. Jag åkte och tränade WE med henne. Allt var som vanligt när vi åkte, och träningen gick bra. Hon var lite seg i början, som hon brukar. Hostade ett par gånger i början av passet  - det brukar hon inte, men sedan var det inte mer, förutom en enda när jag travade av. Träningen gick bra, och vi tränade grinden som vi klarade fint även från svåra hållet. Efter lydnadshinder (hopp) bjöd hon på glada små bocksprång - varje gång...
 
Så det var väl inget konstigt så långt. Men sedan snubblade hon in i transporten och gick ner på knä. Hon reste sig, backade ut och så lastade jag igen. Värre var det inte, men på hemvägen satt jag med dålig känsla. Något stämde inte. Jag försökte skaka av mig det och tänkte att jag överdrev. När vi kom hem betade hon som vanligt på gårdplanen och sedan gick hon ut och åt kvällsmaten med de andra.
 
På lördag morgon var allt som vanligt, och sedan var jag borta hela dagen. På eftermiddagen såg jag att hon var smutsig, av jord, på lår och buk. Hon hade legat ute - det brukar hon inte. Men hon kom och åt kvällsmat. Fast denna gång slutade hon snart, och gick in i ligghallen och lade sig innan jag ens var klar med att köra ut foder.
 
Jag tog in henne i boxen. Hon lade sig ganska snart, petade lite i halmen, men ville inte ha ensilage. Så låg hon senare på kvällen med. Normal temp, normal puls, bra tarmljud, inga tecken på kolik. Men väldigt slö.
 
Söndag morgon gnäggade hon redan när jag var på väg över gårdsplan. Inte upprört, mer som godmorgon. Hon hade ätit det lilla ensilage hon fått dagen innan, så hon fick gå ut och hon åt frukost med de andra. Precis som vanligt. Jag tittade till henne då och då.
 
En timme senare låg hon i hagen, långt från de andra som var i ligghallen, eller kvar i frukosthagen. Så hon fick komma in igen. Fortfarande normala värden (har haft 37,8-38,1 i temp och pulsen drygt 30). Och då åt hon hö och ensilage. Men slö blick ännu.
 
På eftermiddagen stod hon vid boxdörren och såg lite piggare ut. Hon fick gå ut och äta med de andra. Hon åt, men tuggade sakta. Lade sig i varje fall inte ut, men stod mest och hängde. På kvällen följde hon med mig när jag delade ut foder, tog ett par tuggor ur skottkärran. Lite tveksam först, men åt sedan bättre. Så hon fick stanna i flocken den natten. Nu ska jag jobba hemma idag och hålla koll.
 
Det är något som är fel. Men inte lätt att säga vad. Verkar inte ha ont - inga sådana tecken. Men vad är det? Om det inte vänder idag tror jag det får bli blodprov. Och jag är orolig, tankarna mal. Håll tummarna för att de små positiva tecknen från igår fortsätter och att hon blir sitt vanliga jag. Nu!
 
 
5 kommentarer
Anonym

Fy vad jobbigt, håller tummarna för att det är övergående!!

Svar: Tack! Vi hoppas och håller koll, försöker hitta en ledtråd.
Helena

Efwa

Usch, vad jobbigt! Jag hoppas hon kryar på sig snart och du får något sorts svar (för man vill ju ha det för framtiden och för att känna igen om det händer igen).
Jag känner oron i kroppen när jag läser och vet hur jobbigt det är att inte veta och unnar ingen detta.

Svar: Tack, ja ovisshet tär. Men hoppas!
Helena

sara

Usch vad hemskt. Hoppas allt går bra och att hon snart mår bättre:)

Svar: Tack!
Helena

Anna O

Usch. Men jag brukar tänka på hur det är med en själv, när man känner sig så där halvrisig med något som liksom inte bryter ut och riktigt blir något. Blir man medlockad på något roligt så kan man alldeles glömma bort det och till och med ta i rejält fysiskt. Och så känner man sig riktigt risigt efteråt. Och så lite bättre när man vilat. Och så lite sämre igen. Så där kan det ju hålla på i en vecka så här års.

Svar: Vi får hoppas det är så enkelt. Men att lägga sig i våt jord när ligghallen är öppen jämt?
Helena

IA

Kissar hon som hon ska? Urinvägsinfektion? Illamående`? Men va jobbigt..det kan man ju gissa i mängder..De kan väl få det mesta som vi människor kan åka på?

Håller tummarna att det reder sig åt rätt håll.

Svar: Nja, de har inte riktigt samma diagnoser som människor, och framför allt inte vad som är vanligast. Men hon har egentligen inga andra symtom än att vara slö. Om de bara kunde tala...
Helena