Vad kostade det?

Vad kostade det att bygga ligghallen? Den kloka frågan fick jag när för några dagar sedan skrev om mina tankar om vad som blev bra och mindre bra med bygget. Jag hade en ganska bra bild av en totalsumma lite under 300.000, men tänkte att det kunde ge mer om jag preciserar de ingående delarna lite bättre, så det kommer här.
 
Själva materialet till hallen (plankor, stålramar och tak) kostade 62.750 kr. Det är en hall som är 61 kvadratmeter. Alla priser anges inklusive moms, och allt gäller för 2013, då vi byggde vår ligghall. Sedan tillkom färg (grundolja, grundfärg och färg samt penslar) för ungefär 11.500 kr.
 
Elektriker och material för deras arbete (även armaturer för belysningen) gällde ju både jordning av platta och installation av lyse samt elskåp, där vi har uttag för elvärmda baljor, och det kostade sammanlagt ungefär 16.000 kr.
 
Vi anlitade en firma som gjorde alla markarbeten. Det omfattade alltså att gräva ur och gjuta en platta, samt gräva ur, göra plant, dränera och lägga markväv med gruslager ovanpå. Jag minns inte exakt hur stor den hårdgjorda ytan utanför hallen är, men runt 200 kvadrat skulle jag tippa. Denna firma satte också upp och monterade hela hallen. Deras räkning stannade på knappt 170.000 kr.
 
Vårt eget arbete bestod, förutom av planeringen och stängsling på slutet, i många timmars målande av alla brädor till hallen. Det har vi ingen tid eller summa för. Kanske kunde vi sparat in mer på att även sätta upp den själv. Eller så hade den aldrig blivit då.... Markarbeten hade vi i vart fall behövt hjälp med. 
 
Totalkostnaden som alltså inte omfattar eget arbete, landar då på nästan 260.000 fören ligghall på 61 kvadratmeter, med hårdgjord yta utanför. Det är mycket pengar, men jag är glad att jag kunde och valde att göra denna investering. Hästarna och vi trivs, och det sparar mycket tid och jobb varje dag.
 
1 kommentar
Efwa

Tack! Det var inte jag som frågade men det var bra att veta var det ligger ungefär.

Svar: Det stämmer. Men jag tror många vill veta, och då tänkte jag att det behöver vara tydligt hur kostnaderna fördelas. Även om siffrorna förstås är några år. Och momsen drog jag av.
Helena