Vill din häst ha täcke?

Har du frågat din häst om den vill ha täcke eller slippa? Det kan ju låta som att det skulle vara svårt att fä svar, men det finns de som både frågat och fått svar. 
 
I en norsk forskningsstudie, som publicerat flera olika delrapporter i ämnet, har forskarna tränat hästar att på en skylt välja om de ville få ta av täcket, få på sig ett täcke eller ha det som det var. Hästarna svarade genom att nosa på skylten med symboler som de tränats att välja mellan. 
 
Hästarna hade gått ute två timmar innan de valde, så att de hade hunnit kolla in vädret först. Det fanns både varmblodiga och kallblodiga hästar med, och i olika åldrar. Hästarnas ägare tyckte oftast att hästar behöver täcke om det är plus tio eller kallare. 
 
De flesta hästar valde däremot att vara utan täcke i betydligt lägre temperaturer. Det som fick många hästar att välja täcke var då det blåste kraftigt. Och då särskilt om det också regnade. En temperatur runt nollan, regnigt och blåsigt är det väder då täcke kan vara något som hästen önskar. Medan tio - femton minusgrader sällan upplevs som problem, så länge det inte blåser mycket. 
 
Den här studien omfattade 23 hästar och säger förstås inte allt. Men den är en viktig påminnelse om att hästar inte är människor, och därför har lite andra preferenser. Täcken stör hästens egen temperaturreglering, och påverkar också hästars möjlighet att klia varandra. Det är därför inte självklart att täcken ska användas så mycket som sker idag. I varje fall inte om du faktiskt frågar hästen vad som känns bäst. 
 
 
Ref. Poster at NEVC 2018, When do horses ask for blankets? C Mejdell et al. 
2 kommentarer
Karin

Så sant! Min prinsessa hatar täcke, och ja det finns gånger som jag tvivlat på det uttalandet och lagt på ett i alla fall och får då ett tydligt missnöje tillbaka! Alla hästar är olika men jag tror man ska komma ihåg att bara för att man själv fryser betyder inte det att hästen gör det :)

Svar: Exakt så. Och fryser hästen så är det oftast extra foder och gärna även lä som kan hjälpa.
Helena

Efwa

Då har jag iallafall tolkat mina hästar rätt detta år. Jag fick höja grovfodergivan under hösten då det var ca 2 grader varmt men regn och blåst medan just nu under kylan har jag fått sänka igen.




Svar: Så kan det säkert bli.
Helena