Färgstarka kurser

På vintern är det gott om kurser och föreläsningar. Utbudet är ibland större än tiden tillåter. Man vill ju så mycket... För min del handlar det både om att få glädjen att föreläsa och att få vara deltagare. Ibland lär jag mig nästan lika mycket när jag är föreläsare, tror jag. Båda är väldigt roligt.
De senaste två lördagarna har jag ägnat åt två olika kurser, båda väldigt färgstarka även bokstavligt talat. Först var jag hos Svenska hästavelsförbundet och föreläste för deras ungdomar om hästens färger. Det var ett tema som de själva önskat, och det märktes. De hade massor av bra frågor, och hängde verkligen med i svängarna när vi pratade både om hur färgerna ser ut, hur de nedärvs och vilka bekymmer som kan hänga ihop med vissa färger. I slutet gjorde vi några korsningsscheman, och jag åkte därifrån både inspirerad och glad. Jag tror att det finns hopp för hästavelssverige om det finns så här bra ungdomar att bygga på.
 
I lördags var jag mest åhörare till en spännande föreläsning om hästens anatomi och rörelser. Att se veterinär Morgan Lashley illustrera hur hästens anatomi fungerar genom att visa och förklara på en målad häst, påminde mig om att även ett ganska torrt ämne som anatomi (ja, det kanske hästens färger också är förresten) faktiskt kan illustreras på ett engagerande sätt. För mig som både veterinär och exteriördomare var det kanske inte precis en nyhet hur allt detta hänger ihop med hur hästen fungerar och mår, men det var en inspirerande påminnelse om att det ännu finns mycket att dela med sig av i ämnet. Det är ju så viktigt att kunna arbeta för hållbara och välmående hästar, och att i tid se små förändringar. Jag tror att flera fick lust att prova övningar för streching av sin häst också. Någon kanske fick lust att måla den med, men jag minns ännu vilken tid det tog att måla min zebra, så jag tror att jag nöjer mig med att se skelettet i tanken.
 
Och nu på lördag är det dags för domarkonferens. Medan Unni går kurs för grönt kort, tredje kursdagen. Det är som sagt mycket nu, men det är väl bara att njuta så länge det varar.
 
 
 
1 kommentar
Jennie

Fin häst !!

Svar: Visst är det.
Helena