Hur mycket vatten?

 

Hur mycket vatten en häst dricker beror på en massa saker. Förstås är det sådant som hur stor den är och hur mycket den svettas som spelar in. Den förlorar förstås vätska även på andra sätt än svettning, t.ex. genom urin och avföring. Ett digivande sto behöver mycket mera vatten, för att det ska räcka även till att producera mjölk, som blir rätt många liter på en dag. Och så varierar det med hur mycket vätska som finns i fodret. Hö och halm är torrare än hösilage och ensilage, och det spelar också roll. 
 
När man läser på så är en vanlig uppskattning att hästar behöver ungefär 5 liter per 100 kg kroppsvikt dagligen. Som ett underhållsbehov, och kanske det dubbla till ett digivande sto. 
 
Jag tror att de flesta tycker att deras hästar får tillräckligt med vatten. Men jag är inte alls lika säker på att de verkligen får så mycket vatten som de skulle må bäst av. Inte så att de håller på att törsta, men jag tror att det finns flera skäl att hästar dricker för lite. Då tänker jag på: 
- lågt flöde i vattenkopp eller kanske svårt att komma till den enda baljan, som står på otryggt ställe 
- dålig hygien, dålig lukt eller smak
- för kallt vatten.
 
Jag har tre 65 liters uppvärmda baljor till de fem hästar (ponnyer) som vi har nu. Då räcker det ett helt dygn, men ofta är det inte mycket kvar. De dricker cirka 150 liter per dygn, alltså ungefär 30 liter per häst. Även när ingen har gått hårda pass, och ingen mjölkar. Om man räknar ganska högt med en snittvikt på 500 kg (tror att det är lite mindre, men vi gör det enkelt), så betyder det 6 liter per dygn per 100 kg häst. 
 
Så mycket drack de inte när jag inte hade uppvärmda baljor - då gick det åt mindre. Jag tyckte att de i stort sett hade fri tillgång då med. Men det kanske inte hästarna tyckte...
 
Vattenkoppar har jag aldrig haft. Och jag diskar baljorna ofta, även på vintern. Det är ett skäl till att jag inte använder flottör, för det blir så mycket att hälla ut.  Sedan litar jag inte på att inte någon skulle kunna se till att det rinner hela tiden och brunnen töms. Ja, och så har jag ingen värmd ledning, utan drar ut slangen och fyller på. Så det var kanske inget alternativ. 
 
Vatten är det billigaste och kanske mest försummade fodermedlet. Men det är viktigt! Viktigt för välfärd, hälsa och prestation. Alla dagar! En värmd balja kostar lite, men ett akutbesök för kolik kan lätt bli dyrare. Och nog är din häst värd att må gott, alla dagar.
 
0 kommentarer