Inkörning

 
Vi håller på med Askas grundutbildning. En del av detta är inkörning, som jag ser det. Det har varit lite olika för mina hästar hur omfattande deras körutbildning har blivit, och även hur fort vi har avancerat. Men alla blir åtminstone tömkörda, och många får även köras in på riktigt och dra släpe, kälke och vagn. När jag listade de ston som vi visat för stambokföring kunde jag konstatera att det var en bra blandning mellan ridprov och körprov för dessa.
 
Ibland har jag försökt hålla en tidplan för inkörningen, och det kan förstås behövas om man behöver vara klar på en viss nivå vid ett visst tillfälle. Nu tänker jag att det viktigaste är att det blir bra, och att man får anpassa sig en hel del både efter hästens förutsättningar och hur man själv hinner träna den.
 
Aska hade vi tänkt tömköra en hel del förra jullovet, alltså för ett år sedan. Men då var det isigt och hårt mest hela tiden. Att tömköra pigg unghäst när man knappt kan gå själv lockar inte. Och den tid som fanns gick dessutom till stor del åt att lägga grunderna i Nyes inridning. Han skulle ju göra treårstest i maj. Så Aska fick rätt lite träning.
 
Nu räknas hon som treåring, och blir tre på riktigt lite längre fram i vår. Innan jullovet hade vi tränat att lastas, transporteras, visas och ledas i träns, att gå på promenad och att ha sele på. Lite början till tömkörning hade det också varit, men inte massor.
 
Men det här jullovet var till Aska, och det gillade hon. Vi har fortsatt med promenaderna, med sällskap av häst eller ensam, och då har hon bara blivit ledd. Sedan har vi tömkört, oftast på ridbanan. Ella eller Unni har gått med, och hållit i lina, som suttit fast i grimma under tränset. De har hjälpt henne att visa vad jag menar när jag går bakom och försöker få henne förstå vad jag menar med töm och piska. Piskan hjälper till att visa vägen, bara genom sin position. När det gäller att styra så får man i början vara glad bara det blir ungefär åt rätt håll - och det kan då vara alldeles väldigt mycket mer än jag tänkte, eller kanske ganska mycket mindre. Men rätt tänkt - då blir det beröm.
 
Och så tränar vi på att göra halt och stå stilla. Jag vill att hästen ska lyckas, kunna känna sig nöjd och duktig, så vi försöker inte göra det svårare eller längre än att de orkar med det. Men det kan vara bra att få vänta lite på godis. Stå still är så mycket värt för säkerheten, förstås nr man kör, men också annars, så det får de träna. stå och vänta. Väntar man snällt kan det bli en godis till, men inte om man tigger om den. Bara vänta, och inget annat - inte helt lätt för en supermotiverad unghäst!
 
Aska skrittar i 110 ungefär, så det gäller att traska på bakom och inte hänga i tömmen. Och som alltid nöja sig med lagom. De blir fort trötta i huvudet, unghästarna. Så hellre ofta och korta pass, sluta när det går som bäst.
 
I slutet av jullovet började det gå riktigt bra att styra. Det var nästan så att man kunde komma dit man ville, och inte bara ungefär åt rätt håll, om du förstår vad jag menar. Så då var det dags för ledaren att backa lite längre ut på linan, gå lite längre bak, eller kanske byta sida. Konstigt, tyckte Aska först, men det ordnade sig efterhand.
 
Då tog vi också med en draglina. I början var det Ella som höll i den, först på utsidan av sig, och sedan ungefär i den position som den ska sitta fast i. Och så gick vi igen. Det var inte svårt sa Aska. Lite skrammel är OK, och till med när linan råkade komma mellan bakbenen så var det inga större bekymmer. Sedan måste man komma ihåg att göra samma sak på andra sidan. I Askas fall var det ingen skillnad. Ibland blir det plötsligt mycket svårare. Så först kör vi med en lina på ena sidan, och så på andra sidan och när det är tryggt så är det dags för båda.
 
Det är det väl nu ungefär, men då åkte medhjälparen hem. Och två linor utan något stöd tyckte jag var en dum chansning. Jag skippade linorna och utvecklade tömkörningen istället. Senaste helgen tömkörde vi utan ledare, alldeles själva på ridbanan. Och det gick superbra! Aska skrittade på och gick fint att styra åt båda håll, och att stanna. Allt funkade precis så bra som jag hoppades.
 
Det är nu ingen märkvärdig bedrift av en häst som snart är tre. Många treåringar har jag kört med kälke vid den här tiden, och även tidigare. Men det spelar faktiskt ingen roll alls. Så länge allt går bra så är det just det som räknas. Då är det bara att lugnt bygga vidare. Mycket lättare att ta det lite för sakta än att gå för fort fram och förlora förtroendet, vilket är väldigt lätt just vid inkörning. Utan medhjälpare tänker jag inte utmana. Det är så mycket vi kan träna på ändå. Tömköra mera, kanske börja trava också, och gå ut på promenader. Förutom allt annat roligt man kan göra med sin unghäst.
 
Så jag känner mig inte stressad. Jag hoppas att vi ska ha många bra år framför oss, och jag vill ge henne en bra grund. Jag vill vara rädd om hennes glädje, förtroende och att hon kommer förväntansfull till grinden varje gång hon ser mig. Tids nog ska vi både köra och rida.
 
4 kommentarer
Jossan

Åh, jag blir så glad när du skriver att ni inte har så bråttom. Att visst, du har kört 3åringar tidigare, och ännu yngre än så, utan problem.
Känner att det är lite samma i hundvärlden, ibland verkar alla ha så bråttom med att hinna med allt innan hunden är visst många år! Och visst kan det väl vara kul med vissa resultat, men genom att skynda på, vad missar man då? Kanske hunden har för fullt upp för att hinna njuta och vara ungdom ett tag till?
Jag funderar vidare...

Svar: Tack. Framför allt tror jag på att strunta i vad andra gjort eller vad man själv gjort med en annan individ. Man kan få inspiration, och det är bra. Men man ska inte låta sig stressas. Ta det utifrån var ni är nu, och så länge det är positivt och går åt rätt håll så är det bara att njuta. Aska hoppas jag ska bli minst 25, och då har vi 22 år kvar att göra saker - räcker ju långt ;-) Om vi tar det lagom så kanske hon också både håller och trivs hela tiden också.
Helena

Anna O

Fint ser det ut!

Tömkörning är så oslagbart bra att jag har svårt att förstå att inte alla lägger in det träningsmomentet i unghästförberedelserna! (Med undantag för om man har något fysiskt hinder för det, förstås). Bara skillnaden mellan att börja rida en häst som tidigare inte gjort annat än letts och linlöpts gentemot en som redan är van att gå fram utan någon vid sidan och som kan tygelhjälper för både höger, vänster och stopp är ju milsvid. Och sedan har man ett fint extra träningsverktyg för hela hästens liv, att variera ridningen med och motionera sig själv!

Svar: Tack! Ja, så tänker vi också. Och då främst tömkörning rakt fram med stopp och styrning. Att jobba intensivt på volt ska man nog vara mer försiktig med på unghästen, men kan ju vara bra komplement sedan.
Helena

Anna O

PS Nu sitter Muska på min vägg. Bilden blev fantastiskt fin med svart ram. Tack!

Svar: Härligt!
Helena

Anna O

Jag antar att min erfarenhet av tömkörnng är lite udda eftersom jag gillar att springa och inte har haft så stortravande hästar. Så jag har kört mycket "dresserande" tömkörning där jag har gått/sprungit efter hästen, inte haft den på en volt runt mig. Alltså tömkört som man rider. Jag tycker det har varit en jättefin träningsmetod, men den förutsätter ju förstås att man gillar att motionera sig själv rejält, och att man kan hänga med hästen, vilket är rimligt för en ponny och sannolikt många fjordingar också, men förstås inte med en stor häst med stor trav. Att tömköra på en volt har jag blandade känslor inför- Det blir så lätt att hästen blir väldigt hopdragen och det finns ingen naturlig möjlighet för den att sträcka ut. Och jag ska ärligen säga att jag inte vet hur man gör - medan att tömköra som man rider är ganska självklart om man kan rida - enda skillnaden är att man måste vänja sig vid att hanter långa tömmar och en lång pisk.

Svar: Ibland undrar jag om det är rimligt att hinna med Aska ens i skritt ;-) Nej, skämt åsido, det är kul med bra skritt. Och jag tror också att det är bra motion. Att tömköra på volt kan också vara bra, men jag är rädd att många arbetar för mycket på volt, och att det sliter mer än det gör nytta.
Helena