Priset kan diskuteras...


"Priset kan diskuteras med rätt köpare" kan man läsa i hästannonser då och då. 
 
Jag kan inte låta bli att undra vad de egentligen menar. Alltså, om jag inte är rätt köpare - får jag då köpa hästen till det pris som står? Jag för min del skulle undvika så långt jag kan att sälja till fel köpare, oavsett pris. Jag vill ju att det ska bli bra för både köparen och hästen. Och hur känns det i så fall att köpa en häst och känna sig som fel köpare?
 
Eller betyder det att priset är fel? Och om jag bedöms vara rätt, då diskuterar vi priset. Självklart är rätt pris en sak som avgörs mellan säljare och köpare. Om de inte har samma uppfattning om vad som är rätt pris så blir de inget av, eller ja, inte om säljarens pris är högre än vad köparen tycker är rimligt. De kanske bara menar att det finns prutmån, kanske. Men jag tycker ändå att det är ett konstigt sätt att säga det. 
 
För min del är det nog snarare så att priset väldigt sällan kan diskuteras. Eller i vart fall inte ändras. Jag försöker sätta det pris som jag tycker är rätt. Och så vänta på den köpare som också tycker det OCH som jag tror är rätt köpare. För det mesta går det bra. 
 
0 kommentarer