Välkommen tillbaka!

Vi hade ju redan valt hingst för 2018 - Furubäcks Io. Men så blev det ju inte alls, utan det fick bli att tänka om och fundera över vad som kunde passa istället. Det är ju roligt och spännande att fundera på, men inte helt lätt.
 
Jag vill betäcka Aska och Finja i år, och troligen låta Desolett stå över till nästa år, så att jag har något att rida på. Aska ska visas på premiering, och därför vill jag inte låta henne vara borta, i varje fall inte för länge. Allra smidigast vore det ju att få låna en hingst, eftersom jag vill ha Aska hemma och Finja förhoppningsvis har föl vid sidan, som man ju också vill ha hemma.
 
Jag har vänt och vridit på olika alternativ, och det finns flera hingstar som skulle kunna passa. Men jag är väldigt glad att jag fick positivt svar av mitt förstahandsval. Det blir Brynje som kommer hit igen, och det ska bli så roligt att få ha honom här igen.
Han var ju här 2015 och betäckte fyra ston, men av olika skäl blev det inget föl alls. Två av stona var gamla, Finja kastade ett stoföl och Hellvi kastade eller resorberade också, i hennes fall kanske mest troligt i samband med flytt till nytt hem. Så det kändes snopet, speciellt som jag blev väldigt förtjust i Brynje, som är en genomtrevlig hingst. Hans härliga temperament, som jag också känner igen från hans halvbror Treo Kry, som vi har fött upp och som har varit uppskattade ridskolehäst i många år, är en viktig orsak till att jag gärna vill ha ett par föl efter honom.
Han är också en sund hingst, kanske inte den som vinner de stora utställningarna, men med en jämn exteriör utan stora fel. Och han har en ovanlig härstamning med linjer som jag tror vi har alla skäl att vara rädda om. Ihop med mina ston så tror jag att det finns förutsättningar att det kan passa bra, och det vet jag ju delvis genom Treo, vars mamma Dalacin är halvsyster med Finja och också halvsyster med Askas far Alvedon Kry. Att ha är lite mindre till formatet tycker jag bara är en fördel, då både Aska och Finja har storlek nog.
 
Så Brynje ska först betäcka ett sto på hemmaplan, i slutet av april, och sedan kommer han hit. Vi räknar med att han kommer runt den 1 juni. Om någon vill ta chansen att använda honom så är ni välkomna att höra av er. Jag ser fram emot att få säga välkommen tillbaka!
 
 
 
1 kommentar
Anna O

Bra med en hingst som ni redan känner också, tänker jag.

Svar: Absolut! Skönt för honom också, tror jag. Vi vet att vi trivs ihop - en bra start!
Helena