Nu börjar det!

Nu börjar det! Årets sommarpremieringar, alltså. En höjdpunkt för mig som hästvän och avelsintresserad. Jag besöker någon varje år, och för det mesta blir det också minst en häst att visa. I år blir det båda delar - det är det roligaste, för det är roligt på olika sätt.
När man visar häst så är man ju verkligen med. Känner spänningen, har putsat och fixat och försöker presentera så bra man bara kan. För unghästar är det nyttig träning, och oftast både jobbigt och väldigt roligt att åka med.
Som publik hinner man se och hänga med på ett helt annat sätt. Hinner njuta av att få se så många fina hästar av olika ras, färg och storlek. Och förstås hinner prata med en massa andra hästvänner. Kanske lära något nytt eller få lite inspiration. Man kan ju passa på att lära vad beteckningar och färger på rosetterna betyder, eller vad poängen står för.
Idag är det årets första. På Vretaskolan i Östergötland. Jag tänker åka dit och titta. Jag kommer sedan att besöka några till i år, och kanske även årets sista, som om jag minns rätt, även den är på Vretaskolan, men i slutet av september. Så det finns gott om chanser för dig som vill titta. Ta den! Om du vill se platser, tider och skriva ut en katalog, så kan du läsa här: http://svehast.se/bedomningar/sommarpremiering/kataloger/
Bilderna är från sommarpremieringarna i Vreta och Smålandsstenar 2017.
 
 
 
 
 
 
 
1 kommentar
Marcus Voxter

så fin blogg:))

Svar: Tack!
Helena