Skräp!

Varför kan någon tycka att det är en bra ide att kasta ut skräp i naturen? Mer än hundra meter hemifrån har vi hittat flera ställen där skräp och skrot har dumpats.

Nu i torkan har det kommit upp mera på en stig. Jag har hittat skräp där förut, mest gamla järnsaker. Nu är det spik, glasbitar och lite järnprylar. Otrevligt att ha i hagen. Så jag plockar undan så fort jag ser något. Här såg jag några rostiga spikar. Eller rättare sagt så såg jag först en spik, och sedan ett par till. När jag kollade bättre nästa dag fanns det mer.

Det slutade med hela näven full. Jag trodde jag hade tagit allt, men hittade en ny näve nästa dag. Så jag tog med en hink och fortsatte. En geting anföll, så jag gav upp för dagen. Nästa dag hade jag med spade och magnet. Då blev det flera liter järnskrot, och en del glas.

Jag har slutat tro att det ska ta slut. Eftersom det finns många ställen där saker är slängda, med lite olika datering, så tror jag inte att jag kommer lyckas rensa. Men jag hoppas kunna förebygga skador om jag gör så gott jag kan och samlar in spik, taggtråd och annat farligt. Under tiden har jag bra sällskap, inte minst av Aska och Iska som gärna stod nära och ville vara med mig.

 
 
 

Jag har lärt mig att där det finns svarta fläckar (av träkol) ska man kolla i jorden, för där har någon eldat skräp. Spik och glas är kvar. Och nog verkar det onödigt att slänga skräp där det är så här vackert?!

 
0 kommentarer