Vem behöver en svensk bonde?

Vem behöver en svensk kobonde? Ja, alltså på riktigt. Mat kan man ju importera. Billigare med. Och på våren kör de gödsel och hela bygden stinker skit. De är ju ändå inte så många, så det kanske kunde gå utan?

Ja, kanske inte för mig då. Jag bor ju på landet. Det skulle visserligen bli gott om åkrar för mina hästar om alla jordbruk lades ner. Men vem skulle jag anlita för att skörda mitt hö eller köra ut gödseln? Och hur skulle det se ut häromkring? Det vackra omväxlande landskapet blev väl mest bara skog, kanske gran. Inte så kul... Förresten blev jag väl helt insnöad på riktigt utan bonden som kör snöplogen. Så jag kunde kanske inte bo kvar.

Men det går ju att flytta närmare stan och hyra in hästen. Rida i ridhus och slippa tänka på sly och oframkomlighet. Men alla andra hästägare - de som vill köpa grovfoder. Skulle de kunna det då? Är det troligt att det skulle finnas tillräckligt med bönder som skulle odla vall för att sälja grovfoder? Och som skulle ha maskiner för detta. Nej, jag tror inte det. Och i vart fall skulle priset nog bli väldigt mycket högre.

Jag skulle få bo i stan och inte ha råd att ha häst, kanske. Det går ju det med. En massa människor (de flesta) har det ju så.

En hel del av dessa äter dessutom inte kött. Så då behöver de väl ingen kobonde? Ingen häst som behöver mat, och äter inte kött. Då kan man strunta i om bönderna har det svårt. Klagar i torkan och så. Kan väl inte beröra veganen i stan? Grönsaker kan man väl odla ändå?

Jo, kanske, delvis. Men inte här. Inte i kornas och kvigornas beten här omkring. Det är för stenigt och för dåligt klimat. Så det fick växa igen. Blir inte så mysigt att åka genom landet då, om man skulle vilja ta en tur utanför staden och inom landet. Mörka Småland på riktigt, tänker jag.

Och vad ska man då gödsla grönsakerna med? Gödsel från djur ingår i det naturliga kretsloppet, och gör skillnad för växterna. Ibland gödslar man med köttmjöl också, t.ex. när man ska göra havremjölk. Blir ju svårt att få fram utan djuren. Så odlingarna blir det kanske inte så mycket med utan korna och grisarna.

Jag tänker att det är något av en paradox i detta. Från början blev vi bönder för att kunna skaffa mat. Nästan alla var bönder, utom lite kungar, präster och några till. Då var det självklart att det var viktigt att kunna producera mat.

Sedan blev bönderna duktigare och duktigare. De utvecklade lantbruket, och fler och fler kunde slippa slitet att producera mat, och de kunde göra andra saker. Annat som var bra för dem och för samhället, men mat behövde förstås alla ändå.

Men med distansen kom också okunskap och oförståelse. Man tänkte at mat kan man producera någon annan stans, och det var vackra landskapet var bara naturligt, eller något sådant,. Maten blev billigare än den varit någonsin förr, tack vare duktiga bönder. Då blev den mindre värd, och man ville köpa ännu billigare från andra ställen.

Då var det lätt att glömma att vi hade ställt krav på att maten skulle vara säker och bra, och på att djuren skulle ha det bra. Krav som vi kan kolla i Sverige, men inte alls på samma sätt på andra ställen. I andra länder används antibiotika på ett sätt som leder till resistenta bakterier, korna går inte ut och grisarnas svansar amputeras. Bilder från dessa länder används för att misstänkliggöra den svenska bonden, trots att det ser väsentligt annorlunda ut här.

Som jag ser det behöver vi alla bönder vi har, och gärna några till. Och jag tror att vi alla bverkligen behöver den svenska bonden. För att få svensk mat av bra kvalitet och som är producerad på ett hållbart och bra sätt. Och jag vet att de är måna om sina djur och sin mark.

Just nu har de det extra tufft i torkan, men några saker kan du göra, som kommer göra skillnad om alla gör det:

-          Låt bli att köpa importerade animalieprodukter (kött, mjölk, ost mm) och se till att alltid välja de svenska.  Så långt det går kan det vara en god idé även för frukt och grönt, och satsar du på varor efter säsong så går det bättre än många tror.

-          Kom ihåg att fråga även i restaurangen – det finns en hel del som serverar bara svenskt, och de blir fler om vi visar att vi bryr oss.

-          Tryck på din kommun om att upphandla så att det ställs de krav som vi har enligt svensk djurskyddslag.

Jag hoppas att jag kan få bo kvar i en levande landsbygd – där mår jag bäst, och jag är stolt att vara lantis och bondunge, även om jag nog inte kan räkna mig till att vara en riktig bonde.

 
0 kommentarer