Vilken fjordhästdag!

Tänk att en ponnyutställning kan bli en riktig fjordhästdag! Så kändes det igår när jag for hemåt med en fjordhäst och en ponny (Aska och Denver) i släpet. Och ett stort leende på läpparna, för en bra dag och för att jag känner mig glad och stolt över hur fjordhästarna visades och hur människorna runt dem är. 
Ovan: Kronos - BIS - grattis!
 
Några dagar tidigare hade jag övervägt att strunta i allt ihop. Det kändes övermäktigt att få dagen att funka för bara mig och Unni och varsin häst. Och förresten var vi väl chanslösa när både förra årets BIS på SM och på riksutställningen Kronos och hans helsyster Dimma skulle komma... Tänkte jag. 
 
Men så kunde Denvers förra ryttare Tilda hänga med oss. Och jag tänkte om och kom fram till att det är en bra träning och kul att vara med. Bra träning för Aska, och även nyttigt för Unni att få prova både visning och ridklasser. Så det blev bad och puts, och iväg kom vi. Dessutom kändes det väldigt trevligt att få komma till Östergötlands ponnysällskap och ställa ut även fjordhästar. Ett så bra initiativ och fin öppenhet var värd att ta tillvara.
Och vilken tur att vi åkte! Vi kunde summera dagen med att Aska förvisso blev slagen av Kronos både i BIR- och BIS-finalen, men hon var kvar till fjärde plats på denna stora utställning med massor av fina ponnyer! Reserv-BIR, slagen av den som blev BIS och sedan fyra i en stor. bra BIS-ring där Kronos fick 44 poäng med en tjusig tia i början, men Aska hade också hon en toppenrad med 98898=42. Jag var glad redan när hon vann klassen över Dimma, som också fick guld. Guld fick förresten fyra av sex visade fjordhästar och två av dem var också med och tävlade i ridklasser - jättekul!
Dimma
Unni visade Denver till 37 poäng med en nia för den fina skritten, och sjuor för resten. De tävlade också i Open ridden och Working hunter med den äran. Ingen placering, utan delad fyra, men riktigt bra jobbat, och jab blir så glad för denna goa ponny - en underbar läromästare!
Båda hästarna skötte sig superbra hela dagen. Och jag njöt av alla fina hästar och ponnyer jag fick. Tack för en härlig dag - alla som bidrog! Det finns massor mer att berätta, men här blir ett litet urval av dagens många bilder - det får tala för sig själv.
Unni och Denver med den fina Young handler Award rosetten
 
 
 
 
 
 
BIS Kronos. domaren Morgan Johnsson och reserv BIS Holmtebo Umbrella (Connemara)
 
 
0 kommentarer