Anmält!

Nu har vi anmält till sommarpremiering! Aska ska visas i Smålandsstenar och så har vi anmält Muska till Norra Ljunga.
Aska är visad där både som ett- och tvååring. Jag tycker att det är ett superbra tillfälle att komma ut och få nyttig träning för den unga hästen. Det är inte jätteviktigt hur det går, men det är klart att det är väldigt kul när det går så bra som det har gjort med Aska, som fått 42 poäng båda gångerna.
Nu som treåring är det lite viktigare. En av livets viktigaste visningar, så jag hoppas att alla som har en treårig fjordhäst (sto eller valack) ser till att anmäla till sommarpremiering! Helst skulle jag önska att alla visades som treåringar, då det är viktigt för avelsarbetet. Och också bra att få sin häst bedömd, plus att det fortfarande är bra träning.
Att jag anmält Muska är lite av en chansning. Om Aska får diplom så är Muska klar för Superelit. Då har hon fem diplomdöttrar och två godkända söner, vilket ger sju avkommor med minst 30 avkommepoäng (se storeglementet på Svenska fjordhästföreningens sida om du vill läsa mer om detta). Det är precis vad som behövs för superelit, så om Aska inte får diplom är det anmälningsavgiften borta - eller kanske ett stöd till evenemanget. Men jag tycker att det vore så roligt om hon kunde nå hela vägen fram medan hon ännu lever, så jag tar risken.
 
Om du vill visa din häst, så kom ihåg att anmäla i tid! Det går inte att efteranmäla, och anmälan ska vara inne ganska tidigt. Det är hög tid nu för de första platserna, så vänta inte! Läs mer på www. svehast.se
 
Det finns i år också möjlighet att tävla i handlerklass för ungdomar, och även det kan du läsa mer om på Svenska hästavelsförbundets sida. Ella kommer jobba när jag åker på premiering, så tyvärr ser det ut som att hon missar den chansen i år.  Om vi inte lyckas pussla ihop det på slutet. Jag hoppas på rekordmånga visade hästar i sommar!
 
 
1 kommentar
Anna O

Det är väl en sådan chansning man ska ta som ambitiös uppfödare! (Och jag tycker det finns anledning att ta den) Och oavsett hur det går så är ett äldre bra sto med föl vid sidan väl alltid ett välkommet inslag på en premiering. Jag hoppas att Ella kan byta dagar eller på annat sätt få ledigt så att hon får vara med.

Svar: Hej! Ja, vi håller tummarna! Inte minst för att Ella ska kunna visa Aska så jag slipper ;-) Men jag har lagt mig i hårdträning, för det verkar vara risk för att jag får göra det.
Och Muska kommer inte visas ifall inte Aska klarar diplomet. Då blir anmälningsavgiften för henne bara ett stöd till verksamheten, och det kan jag leva med. Det blir väl värre att ta ett dåligt resultat för Aska, men det finns ju inget som ör självklart. Så jag kommer vara nervös....
Helena