Jag fick en så bra salva mot sommarsår

 
 
Jag fick en så bra salva av en kompis" sa en tjej till mig för ett tag sedan. Vi stod och pratade om hästar och sommarens vedermödor med flugor. Alla dessa eländigt jobbiga flugor, som irriterar folk och fä, och som hade ätit upp ett sår vid armbågen på hennes häst. 
 
Det var då hon hade pratat med en vän. Denna hade en receptbelagd salva som hon delade med sig av. "Den hette något på S, och var ju superbra." 
 
Jag kände igen det. Alltför väl. Många gånger har jag sett liknande diskussioner på sociala medier. För länge sedan tänkte jag nog likadant själv. 
 
Men sedan har jag förstått lite mer. Denna salva som innehåller sulfa är ingen bra ide att dutta med lite nu och då. Receptbelagda läkemedel ska man inte vara snäll och dela med sig av. Det finns skäl till att de är receptbelagda. I detta fall att den innehåller antibiotika. 
 
Om man använder sådant för mycket eller fel så ökar risken för antibiotikaresistenta bakterier. I värsta fall har man då inget att ta till när det verkligen behövs. 
 
Så vad ska man då göra mot de jobbiga flugorna? Ja, det är väl inte helt enkelt. Men jobba med insektsmedel är en bra början. Jag kör ibland med salva med tjära för att hålla mjukt och avskräcka flugor. 
 
Om det har blivit ett sår så är steg ett alltid att skölja med koksaltlösning eller ljummet vatten. Mycket och väl, så att all smuts och gegga sköljs bort. Inte genom att gnugga och gnida in skräpet djupare, utan just genom att skölja och skölja. Flera liter oftast. 
 
Bandage kan vara av behovet ibland, men ofta är det bättre att ha det luftigt. Då kan man t.ex. skydda såret med en lapp av tunt tyg som limmas på pälsen, och vid behov med möjlighet att öppna och titta. Jag har sett fina exempel med luckor som stängs med kardborrknäppning. 
 
Och om det behöva en salva som torkar in och skyddar så är zinkpasta i varje fall bättre än lånade receptbelagda salvor. Så låna inte ut dem varken till vänner eller till någon annan häst eller sjukdomstillfälle. Tänk på att de kanske behövs mycket bättre en annan gång.
 
Meningen med recept är ju att det är ordinerat just för en särskild patient och ett särskilt tillfälle. Så det kanske inte ens är snällt att ge den vidare till någon vän. Jag funderade efteråt om hon hade tänkr på karensen för tävling. Det glömde jag prata om när jag förklarade varför jag tyckte det var en så dålig lösning. Överblivna läkemedel bör lämnas in på apotek. 
2 kommentarer
lovisa

Skulle vara så roligt om du vill vara med i min veckans hästblogg tävling på min blogg!

Svar: Jag tror inte jag vet vilken blogg du har?
Helena

Yvonne Larsson

Håller verkligen med dig! Folk är lite konstiga ibland :/ Inte så många som skulle använda någon annan persons penicillintabletter på sitt barn eller till sig själv men jag ser många som använder både salvor och receptbelagd medicin till sin häst avsedd för annan häst. Jag tillverkar en egen salva som fungerar mkt bra på sommarsår mm. Mkt enkel att tillverka själv och innehåller inga farliga eller giftiga ämnen :) http://yvonnelarsson.se/2016/08/sorgardens-sommarsalva-receptet/

Svar: Tyvärr är det nog fler än man tror som lånar medicin till sig själv med. Även riktigt starka saker.... Men viktigt att prata om och förstå varför det är en dålig ide.
Helena