När kan man ta nästa steg?

 När kan man hänga på en svängel och ett däck i linorna? När är det dags för vagn?
 
Frågorna om inkörning poppar upp lite här och där. Rätt ofta handlar de om när det är dags att ta nästa steg i processen. Koppla på linor, dra något, använda släpa och så vidare.
 
Jag kan känna igen det. Har varit där själv. Man vill ju vidare. Komma till målet att få åka efter sin häst. En mäktig känsla!
 
Svaret är väl så enkelt som att när hästen är trygg med det förra steget, så kan det vara dags att börja fundera på nästa. Sedan är det kanske inte alltid så lätt att veta det som man kan tro. Hur stabilt är det? Har hästen uppfattat det som vi tror? Helt säkert är att det tar olika tid för olika hästar.
 
Jag tänker lite annorlunda nu än förr. Tänker att Aska är bara tre år, växer en hel del ännu, och att målet är att hon ska fungera i minst 20 år till, gärna mer. Så vi har inte så brått.
 
Jag försöker variera träningen, göra lite olika saker. Men också bekräfta och befästa. Hon har gått med en lina rätt många gånger. Både på höger sida och vänster sida, men bara en. Hon har hunnit med att krångla in den mellan bakbenen, höra rasslet, känna den mot benet och få lite motstånd i den.
 
Så nu kopplade vi på båda. Eller först en, och sedan en till efter ett varv. Det var hur lätt som helst. Hon fortsatte skritta lugnt, svänga och stanna som jag ville. Så jag kunde nog gjort det tidigare. Jag kunde nog ha kopplat på en svängel och däck med.
 
Men det tar vi en annan dag. Jag tänker lite mer som min morfar nu när jag blivit lite äldre, och kanske lite klokare. "Det syns inte efteråt hur lång tid det tog. Men det syns hur det blev."
 
1 kommentar
torres

Så mysiga bilder!

Svar: Tack! Snabba bilder i farten med mobiltelefonen, men det funkar ju det med.
Helena